آب انبار کیش

آب انبار دوقولو با پنج باد گیر کیش یکی از جاذبه ها و دیدنی های کیش میباشد که در گذشته از آن برای ذخیره آب اشامیدنی ساکنان استفاده می شد ولی امروزه با احداث تصفیه خانه ها از کاربری اصلی خارج شده و مور بازدید گردشگران تور کیش قرار میگیرد.

از آنجایی که وضعیت حجم بارش در جزیره کیش کم و اغلب بارش ها بصورت فصلی میباشد یکی از روشهای ذخیره  آب آشامیدنی در قدیم الایام در جزیره کیش ، ساخت آب انبار بوده است.در سال ۱۳۷۲ جهت جمع آوری آب های سطحی، یک آب انبار دو قلو با پنج بادگیر کیش به سبک معماری سنتی یزدی در محل یک آب انبار باستانی در محدوده شهر حریره کیش در نزدیکی مجموعه درخت سبز کیش ساخته شد. با توجه به ساخت و سازهای کیش و از بین رفتن مسیر آبهای سطحی منتهی به آب انبارهای سنتی،  این آب انبارها کاربرد اصلی خود را از دست داد و امروزه از دستگاه های آب شیرین کن برای تهیه آب شیرین استفاده می شود.

روزنه‌های ورودی و بادگیرها هوای داخل آب‌انبار جزیره کیش را در فصول گرم سال متعادل و حتی خنک می‌سازند. برخورد باد با آب داخل آب انباردر کیش به این مهم کمک می‌کند. در حال حاضر با توجه به اینکه دیگر آبی در آب‌انبار کیش  نیست خنکی هوا کمتر احساس می‌شود. روزنه بالای گنبدهای این آب‌انبار به تهویه هوا کمک می‌کند.

آب‌انبار سنتی جزیره کیش اکنون تنها به صورت یک آب انبار نمایشی درآمده است، به طوری که مسیر پاشیر آب انبار عوض شده تا بازدیدکنندگان تور کیش بتوانند از داخل محوطه‌ های آبگیر آن بازدید کنند.معماری خاص این بنا یاد آور ایام گذشته  و برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جالب و دیدنی است