مراکز تفریحی فرهنگی قم

کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) :

 

هسته اولیه این کتابخانه زمانی شکل گرفت که مؤسس بزرگوار آن در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشت . ایشان نخست فهرستی از کتاب های ارزشمند خطی و چاپی کمیاب را که در کمتر کتابخانه ای یافت می شد ، تهیه نمودند و پس از آن شروع به خرید آنها کردند و همچنین کتاب های ارزشمندی را که از پدرشان به ارث رسیده بود ، به این مجموعه افزودند .

پس از تأسیس مدرسه مرعشیه در سال ۱۳۵۸ هجری قمری ، نخست کتابخانه کوچکی در دو اتاق مدرسه مزبور پی افکنده شد . آنگاه در سوم شعبان همان سال (۱۳۴۴ شمسی) با انتقال مجموعه ای از کتاب های چاپی و بخشی از نسخه های خطی به طبقه سوم مدرسه ، کتابخانه جدید گشایش یافت . با توجه به کمبود جدی فضا در سال ۱۳۹۰ قمری ( ۱۳۴۹ شمسی ) کلنگ بنای کتابخانه بزرگ به دست حضرت آیات الله العظمی مرعشی نجفی به زمین زده شد و در نیمه شعبان ۱۳۹۴ قمری (۱۳۵۳هجری) کتابخانه عمومی آیا الله مرعشی نجفی با بیش از ۱۶۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی افتتاح شد .

پس ازپیروزی انقلاب اسلامی با عنایت به اهمیت موضوع و کمبود فضا و با حمایت حضرت امام خمینی(ره) در تیر ماه ۱۳۶۹ نخستین کلنگ ساختمان جدید توسط حضرت آیت الله مرعشی نجفی به زمین زده شد و سر انجام پس از ده سال ساختمان جدید در هفت طبقه و مجموعا″ با زیر بنای ۱۶۰۰۰ متر مربع کتابخانه با مدرن ترین تجهیزات و مخازن آماده بهره برداری شد . در حال حاظر تعداد نسخه های خطی کتابخانه در حدود شصت هزار عنوان مشتمل بر بیش از ۳۱۰۰۰ جلد است که ۶۵ درصد آن به عربی بقیه به فارسی و اندکی نیز به دیگر زبان ها است . کهن ترین نسخه بدون تاریخ این گنجینه در حال حاضر بخشی از قرآن کریم به خط کوفی از اوایل سده های سوم و چهارم هجری قمری است و نیز قدیمی ترین نسخه های تاریخ دار ، دو جزء قرآن کریم به خط کوفی علی بن هلال ، مشهور به ابن بواب است که در بغداد به سال ۳۹۲ هجری قمری کتابت شده است .

از لحاظ تعداد و کیفیت کتاب های خطی کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی نخستین کتابخانه کشور و سومین کتابخانه جهان اسلام است که با ۴۰۰ مرکز علمی و کتابخانه دنیا در ارتباط دائم بوده و به لحاظ ذخایر شیعی نخستین کتابخانه در دنیا است .

بوستان

۱ – بوستان علوی( آدرس : جاده اصفهان- بلوار غدیر )
۲- بوستان شهید بنیادی( آدرس: میدان الهادی- بلوار امام موسی صدر )
۳- بوستان هاشمی (آدرس : بلوار ۱۵ خرداد- انتهای بلوار محتشم کاشانی )
۴- بوستان فدک ( آدرس : میدان ۷۲ تن )
۵- بوستان لاله ( آدرس : میدان آزادگان- بلوار شهید بهشتی )
۶- بوستان مریم ( آدرس : سه راه خرمشهر- جاده اراک )
۷- بوستان غدیر ( آدرس : جاده قدیم اصفهان- بعد از شهرک پردیسان )

سینما

۱ – استقلال ( انتهای خاکفرج . ۶۶۳۵۰۰۹ )

۲ – شقایق ( ۴۵ متری شهید بهشتی . ۶۶۵۱۶۴۷ )

۳ – تربیت ( خیابان دور شهر )