موزه های قزوین

موزه چهلستون
این بنا که از آثار به جای مانده از مجموعه سعادت آباد است (شامل از ۲۳ باغ و کاخ)، در اواسط قرن دهم هجری به دستور شاه طهماسب صفوی ساخته شده است. بر روی بدنه داخلی و خارجی این بنا سه لایه نقاشی در دوره های مختلف باقی مانده است. لایه اول آن در زمان ساخت بنا توسط خبره ترین هنرمندان صفوی کشیده شده است، لایه دوم در اواخر دوره صفوی توسط هنرمندان  قزوینی و از معدود آثار به جای مانده از مینیاتور سبک قزوین و  بالاخره لایه سوم  در دوره قاجاریه نقاشی شده است. زمانی که پایتخت ازقزوین به اصفهان انتقال پیدا کرد (۱۰۰۷ هـ.ق)  باقی کاخ ها به مرور از میان رفت و این بنا به عنوان بنای حکومتی کاربرد پیداکرد تا اینکه در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی به موزه تبدیل گردید. اشیاء موزه به چند گروه تقسیم می شوند تعدادی از آنان مربوط به هزاره های سوم و اول پیش از میلاد می باشد که بیشتر ظروف سفالی و اشیاء مفرقی را تشکیل می دهند، همچنین اشیایی که مربوط به دوران اسلامی از قرون اولیه تا عهد معاصر می باشد.
موزه سنگ
در این موزه حدود ۴۵۱۱ قطعه سنگ و تعداد ۸۰۰ قطعه فسیل به جای مانده از زمانهای مختلف زمین شناس، همچنین ۳۰۰ قطعه از صدفهای جانداران مختلف، در مسـاحتی به طول ۲۰۰ متر مـربع گنجانده شده است این مجموعه دستــاوردی است از تلاشهـــای چنـــدین ســاله آقای دکتر رسا که به همت شهـرداری قزوین در فرهنگسرای شهید رجائی واقع شده است.
نشانی: بلوارجمهوری اسلامی روبروی گلزار شهداء
موزه شهداء
این موزه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنــایی نسل جوان با شهداء به همت بنیاد شهید در سال ۱۳۷۶ در مساحتی بالغ بر۴۰۰ متر و در دو طبقه تأسیس شده است و شامل وسایل وآثار به جای مانده از شهـدای انقلاب اســلامی و دفاع مقــدس می باشد.
نشانی: قزوین، امامزاده حسین (ع) جنب گلزار شهداء