موقعیت طبیعی فارس

دریاچه ها
در استان فارس دریاچه های متعددی وجود دارد . بیشترین تعداد دریاچه های دائمی کشور در استان فارس وجـود دارد . این دریاچه ها نقشی مهم در چرخه زیست محیطی و طریقه زندگی دارد . دریاچه های استان فارس را می توان به دریاچه های آب شور و دریاچه های آب شیرین تقسیم بندی نمود. دریاچه های آب شور استان عبارت است از : دریاچه مهارلو، بختگان، طشک و هیرم. دریاچه های آب شیرین استان عبارت است از : دریاچه پریشان، تالاب ارژن، برم شور، دریاچه کافتر، هفت برم، دریاچه سد درودزن. وسعت دریاچه های شور استان تقریبأ ۱۴۵۰۰۰ هکتار و وسعت دریاچه های آب شیرین تقریبأ ۳۰۰۰۰ هکتار می باشد.

دریاچه برم شور : دریاچه برم شور در ۲۵ کیلومتری منطقه بابامنیر قرار دارد و حداکثر طول آن پنج کیلومتر است .
دریاچه پریشان (فامور) : این دریاچه در سه کیلومتری روستای ایازآباد که در ۱۲ کیلومتری کازرون قرار دارد، به وجود آمده است. آب دریاچه پریشان شیرین است ولی برای آشامیدن چندان مناسب نیست .

دریاچه مهارلو : این دریاچه در ۲۷ کیلومتری جنوب‌ شرقی شیراز واقع شده است . این دریاچه از نظر کیفی شور و غیرقابل استفاده است . از آب این دریاچه، برای تهیه استخراج نمک طعام استفاده می‌شود و مکانی مناسب برای زیست پرندگان و حیوانات وحشی محسوب می‌شود . وسعت دریاچه ۶۰۰ کیلومتر مربع است .

دریاچه و تالاب ارژن : وسعت تقریبی این دریاچه در حدود ۲۰۰۰ هکتار و از جمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است . این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است که در فاصله ۶۰ کیلومتری شیراز و در مجاورت جاده اصلی شیراز- بوشهر قرار دارد.

دریاچه برم فیروز سپیدان : دریاچه زیبای برم فیروز سپیدان در ارتفاعات حاشیه شمالی شهراردکان در کنار جاده اردکان – مارگون – کمهر واقع شده است . آب این دریاچه از برف های ارتفاعات تأمین می شود.

 

کوه ها
کوه سفید : این کوه مطابق با جهت عمومی زاگرس از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و با ۳۹۴۳ متر ارتفاع ، بلندترین نقطۀ شهرستان اقلید است که در شمال شرقی استان قرار دارد .
کوه گر : این کوه در شمال شهرستان مرودشت قرار گرفته و ۳۱۰۹ متر ارتفاع دارد . جهت عمومی کوه های این شهرستان نیز مطابق با جهت عمومی زاگرس (شمال غربی- جنوب شرقی) می باشد.
خرمن کوه : این کوه در شمال شهر فسا قرار دارد و مرتفع ترین نقطه این شهرستان محسوب می شود . ارتفاع قله آن در حدود ۳۱۸۳ متر از سطح دریا است.
کوه تودج : این کوه از تنگ کرم آغاز می شود و در جهت شمال غربی و جنوب شرقی امتداد می یابد . بلندترین قله آن با ۳۱۵۰ متر ارتفاع در شمال شرقی داراب واقع شده است . کوه خرمن کوه و تودج در تمام زمسان و گاه با اوایل تابستان پوشیده از برف است.
کوه ختابان بوانات : این کوه در شش کیلومتری جنوب و جنوب باختری بوانات قرار گرفته و ۳۳۶۲ متر ارتفاع دارد . این کوه در دو قسمت ختابان خاوری و ختابان باختری قرار دارد و رودخانه های سرمیدان و بوانات از این کوه سرچشمه می گیرند.
کوه قلات بوانات : این کوه در در ۱۵ کیلومتری شمال باختری سوریان قرار دارد و ارتفاع آن ۲۵۵۰ متر می باشد . این کوه به صورت رشته باریک و طویلی از شمال باختری به جنوب خاوری کشیده شده و دره بوانات را از حوضه آبریز کویر ابرکوه جدا می سازد.

کوه قند یله : این کوه در دو کیلومتری خاور سوریان قرار گرفته و دره ها و گردنه های معروفی در این کوه وجود دارد . کوه قندیله ۲۳۵۰ متر ارتفاع دارد و از طرف باختر به رشته کوه قلات متصل است.

رودخانه ها

رودخانه شادکام : این رودخانه که در گذشته به نام رودخانه ساریاتن مشهور بود، از چشمه ای به همین نام در ارتفاعات کوه آلمالیجه سرچشمه می گیرد و پس از آبیاری دشت نمدان، به دریاچه کافتر می ریزد.

رودخانه فهلیان : این رودخانه که مهم ترین رودخانه شهرستان ممسنی است ، از به هم پیوستن رودخانه شش پیر و رودشیر به وجود آمده است که پس از عبور از کنار کوه قلعه سفید، وارد منطقه فهلیان می شود .
رودخانه تنگ شیو : این رودخانه از کوه های کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی ، در خاک کهگیلویه وارد منطقه ممسنی می شود و در دهستان رستم به رودخانه فهلیان می پیوندد.
رودخانه آغاج : این رودخانه از دامنه کوه تابسک در دهستان دشمن زیاری سرچشمه می گیرد و پس از عبور از میان دره ای در ناحیۀ شمال غربی شیراز ، در حوالی چهل چشمه از منطقه ممسنی خارج می شود.
رودخانه رودشیر : این رودخانه کوچک از کوه های منطقه جاوید سرچشمه می گیرد و در دهستان جاوید جریان می یابد و پس از طی مسافتی به رودخانه شش پیر در شهرستان ممسنی می ریزد.

از دیگر رودخانه های این استان رودخانه شش پیر، رودخانه پیرآب، رودخانه کر، رودخانه سیوند، رودخانه قره آغاج، رودخانه بشار، ودخانه مارگان، رودخانه چوبخله، رودخانه شور جهرم، رودخانه شور لار، رودخانه مهران شور، رودخانه فیروز آباد، رود پلوار، رودخانه پل فسا، رودخانه خشک، رودخانه دالکی، موند (مند)، رودخانه گله دار ، رودخانه شادکام اقلید، رودخانه اوجان اقلید.