جاذبه های جهانگردی

ایران به دلیل پیشینه تاریخی و تکاپوی مستمر اجتماعی و فرهنگی، دیدنی های متنوعی دارد که بازدید از آن ها می تواند حس کنجکاوی گردشگران و جهانگردان را ارضاکرده و ستایش آنان را برانگیزد. هر مسافری با هر انگیزه ای که به ایران سفر کند، می تواند مطابق اهداف، ذوق و برنامه خود، در ایران دیدنی های مورد نظر خود را بیابد. نباید فراموش کرد که بهترین راه شناخت سرزمین و مردم هر کشور، آشنایی با مردم کوچه و بازار و برقراری تماس مستقیم با خود آنان است. خانواده های ایرانی اصولاً گشاده روی و مهمان نواز هستند. با آشنایی مختصری با ایرانیان می توان به درون خانواده های ایرانی راه یافت و از چگونگی زندگی، معیشت، طرز تفکر و بینش اجتماعی آنان و بسیاری دیگر از خصوصیاتی که در نوشته ها نیامده است، آگاه شد.
آثار تاریخی بازمانده از دوره های مختلف استقرار انسان در فلات ایران به موازات چشم اندازهای طبیعی متنوع کرانه ای، کوهستانی، بیابانی و کویری در آمیزش و ترکیبی هماهنگ با بناهای تاریخی و میراث مذهبی و فرهنگی، مجموعه ای از انگیزه های گوناگون را برای دیدار از ایران فراهم می سازند. فرهنگ باستانی ایران که نمودهای آن در پیکر میراث های تاریخی معماری جاودانه شده، دیدنی های بسیاری را فراهم آورده است.
فرهنگ ایران امروز مجوعه کاملی از فرهنگ گذشته های دور و نزدیک این سرزمین است و هر کس می تواند به تناسب سلیقه و فرهنگ خود، حس کنجکاوی و زیبایی خود را در دیدار از این کشور پهناور و پربار برآورده کند. آثار تاریخی موجود در تخت جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، کرمانشاه، فیروزآباد، سیراف و بسیاری دیگر از کانون های باستانی تمدن ایرانی، انگیزه کافی را برای دیدار از این کشور باستانی ارائه می کنند.
محیط طبیعی با بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر کرانه و مرز آبی و همین طور کوهستان های بلند البرز و زاگرس، امکان بالقوه استراحتی و فراغتی بسیار دارد. کرانه های دریای مازندران در شمال، و کرانه های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب قابلیت های بسیاری برای استفاده های فراغتی در تابستان و زمستان دارند.
جزیره های خلیج فارس مانند کیش، قشم و هرمز با کرانه ها و بریدگی های مناسب و تابش آفتاب مطبوع حتی در فصل زمستان نیز برای مقاصد فراغتی واستراحتی قابل استفاده هستند.

وجود مکان های اقامتی و پذیرایی در این جزیره ها و کرانه ها همراه با امکانات ارتباط هوایی آن، اقامت و رفت و آمد در آن ها را آسان می کند. کوهستان ها و دامنه های ایران، به موازات ارزش اقتصادی برای کوچ نشینان دامدار، اقامتگاه ییلاقی شهرنشیان و روستاهای جلگه ای گرمسیر در فصل تابستان هستند و در فصل زمستان تفرجگاه خوبی برای علاقمندان به ورزش های زمستانی به شمار می روند و کوه ها و قله های آن ها مورد توجه کوهنوردان هستند.
یکی از مهم ترین جاذبه های استراحتی و طبیعت ایران، کانون های آب درمانی و لجن درمانی است و آب های معدنی و گرم ایران، مانند آب های گرم لاریجان، محلات، سرعین، بستان آباد، رامسر، قوتورسو، و مانند این ها با ترکیبات شیمیایی مختلف، خاصیت های درمانی متعددی دارند و همه ساله هزاران نفر از آن ها استفاده می کنند. دریاچه ارومیه با مساحتی بالغ بر ۶-۴ هزار کیلومتر مربع(به تناسب فصل های خشک و بارانی) و کرانه های طولانی و شوری بسیار بالای آب آن، که به ۳۰% می رسد، از کانون های مهم لجن درمانی کشوراست که هم اکنون استفاده چندانی از آن به عمل نمی آید. درمان از راه استحمام با آب چشمه های گرم و معدنی و پوشاندن خود با گل و لای این چشمه ها که به لجن درمانی معروف شده است،  امروزه در دانش پزشکی جایگاهی ویژه یافته است. دریاچه ارومیه با امکانات بالقوه خود نمونه برجسته ای از این نوع است.
ناحیه های کویری ایران نیز دارای جاذبه های جالب توجهی هستند. در این ناحیه ها هنوز بقایای کاروان سراها و آب انبارهای  قدیمی پابرجاست. چشم انداز طبیعی کویر با ماسه های روان، دشت های سنگی، کویرهای نمکی، رودهای شور و واحدهای بزرگ و کوچک در فاصله های دور و نزدیک از هم، طبیعتی خشک اما جذاب ارائه می دهد که در آن، خشکی و لطافت در کنار هم نمایان می شوند.