مکان های اقامتی و پذیرایی

مکان های اقامتی در شهرهای بزرگ و متوسط؛ هتل ها و مسافرخانه های عمومی با درجات مختلف هستند. هر مسافر می تواند به تناسب بودجه خود، تاسیسات اقامتی مورد نظر خود را انتخاب نماید. برای رفاه حال مسافران و توسعه جهانگردی داخلی، از طرف سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی یک رشته اقامتگاه که در ایران مهمان سرا نامیده می شود، در شهرها و کانون های جهانگردی، و حتی شهرهای دورافتاده کشور، احداث شده است. مهمان سراها، در مجموع خدمات مناسب را با قیمت مناسب ارائه می کنند، و با توجه به سرویس های جانبی خود از قبیل رستوران، چای خانه، حمام، سیستم های گرم و خنک کننده، پارکینگ و محیطی پاکیزه و مطبوع، غالباً امکان آسایش خوبی برای مسافران فراهم می سازد. برای رفاه حال مسافران علاوه بر هتل ها و مهمان سراها، در کنار جاذبه های گردشگری، اقامتگاههای مناسبی مانند مجتمع های توریستی و کمپینگ هایی برای استفاده مسافران احداث شده است.
مکان های پذیرایی در ایران بسیار متنوع هستند. در شهرها، رستوران ها و چلوکبابی ها و اغذیه فروشی های بسیاری، انواع غذاهای ایرانی و خارجی را عرضه می کنند. مکان سنتی پذیرایی در ایران، چایخانه است که اصطلاحاً قهوه خانه  گفته می شود و در آن نوعی غذای ایرانی به نام آبگوشت نیز عرضه می گردد. قهوه خانه های سنتی ایرانی مکان های دیدنی هستند. این قهوه خانه ها در گذشته نقش بسیار مؤثری در زندگی اجتماعی مردم و گذراندن اوقات فراغت آنان به عهده داشتند و هنوز هم کم و بیش این نقش را دارند. قهوه خانه ها محل تجمع گروه های مختلف اجتماعی و مرکز مبادله اخبار و اطلاعات هستند.
سابقاً برای جلب مشتری بیشتر برنامه های نقالی، شاهنامه خوانی و فعالیت های هنری دیگر انجام می گرفت. قهوه خانه های خاصی وجود دارند که برای حفظ سنت های قدیمی با همان شیوه های سابق از مشتریان پذیرایی می کنند. قهوه خانه های بین راهی تنها خدمات ساده پذیرایی از مسافران را انجام می دهند.
خدمات پذیرایی در فاصله شهرها به وسیله رستوران ها انجام می گیرد. در این رستوران ها می توان غذاهای ایرانی و یا برخی غذاهای محلی آن ناحیه را تهیه کرد. این رستوران ها به تعداد زیاد در فاصله میان شهرها وجود دارند.