ویزا و مقررات توریستی

سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها موظفند در ۴۸ ساعت و حداکثر تا ده روز ویزای توریستی برای متقاضیان دارای پاسپورت معتبر صادر کنند. هر مسافر خارجی می تواند یک عدد از کالاهای شخصی مورد نیاز در سفر را مانند، جواهر آلات شخصی، دوربین عکاسی، دوربین ویدئو یا فیلم برداری غیر حرفه ای، دوربین چشمی، وسیله موسیقی پرتابل، رادیو پخش و ضبط صوت پرتابل، جعبه کمک های اولیه، چادر اردویی با وسایل مربوطه، وسایل ورزشی و ماهیگیری قایق تفریحی تا طول ۵/۵ متر، لوازم اسکی روی برف و آب، راکت تنیس، کتاب و مطبوعات و وسایل مشابه غیر تجاری را همراه داشته باشد و در بدو ورود در برگ کالاهای همراه مسافر به ثبت برساند.
جهانگردان می توانند برخی لوازم غیر ضروری و یا غیر قابل ورود را در صندوق امانت گمرک تا چهار ماه به امانت بسپاردند. جهانگردان می توانند با جواز عبور(کارنه دو پاساژ یا تریپتینک و یا دیپتیک) با وسیله نقلیه شخصی وارد ایران شوند و تا پایان اعتبار جواز در داخل ایران با گواهینامه بین المللی رانندگی کنند. ایرانیان مقیم خارج نیز  که بیش از شش ماه متوالی در کشور خارجی اقامت داشته باشند، می توانند از این امکان استفاده کنند. این نوع وسایل نقلیه یا باید کارت سبز بیمه داشته باشند و یا در هنگام ورود از بیمه مرکزی ایران کارت بیمه شخص ثالث دریافت نمایند.
جهانگردان در هنگام خروج از ایران علاوه بر لوازم شخصی می توانند یک قالی یا دو قالیچه تا حداکثر ۱۲ متر مربع، انواع صنایع دستی و آلات موسیقی ایرانی، کتاب و مطبوعات و نیز سایر کالاهای ایرانی را که جنبه تجاری نداشته باشد، همراه خود از ایران خارج کنند. خروج سه کیلو خاویار با پلمب و قبض خرید از فروشگاه شیلات فرودگاه نیز بلامانع است. کلیه مسافرین می باید توسط آژانس مربوطه در نزد یکی از موسسات ایرانی بیمه درمانی و حوادث بشوند.