شهرستان آزاد شهر

شهرستان آزاد شهر :
این شهرستان با وسعتی معادل  ۸۷۲ کیلومتر مربع ، جمعیتی بالغ بر ۹۹۰۸۸ نفر دارد و از شمال به شهرستان گنبد کاووس ، از جنوب به شهرستان رامیان و استان سمنان و از شرق به شهرستان مینودشت و از غرب به شهر دلند محدود می شود. شهرستان آزادشهر شامل دو بخش مرکزی و چشمه ساران، چهاردهستان ( نظام آباد، چشمه ساران، خرما رود شمالی و جنوبی ) و ۵۸ روستا می باشد.
با توجه به قرار گرفتن آزادشهر در محل تلاقی مسیرهای شاهرود ، بجنورد ، گرگان و گنبد کاووس و واقع شدن آن در کنار شاهراه بزرگ تهران ـ مشهد و همچنین جاده ترانزیتی حمل و نقل کالا به کشورهای آسیای میانه، اهمیت موقعیت جغرافیایی آن شهرستان را دوچندان نموده و قابلیت های فراوانی جهت توسعه گردشگری ایجاد نموده است .
براساس مدارک مکتوب تاریخی، آزادشهر در دوره صفویه به « شاه فسند » معروف بوده است. این شهر که بعدها به نام « قره تکن » نیز معروف شده بود از فروردین سال ۱۳۴۲ به شهر «شاه پسند » نامگذاری گردید . در سال ۱۳۵۸ با پیروزی انقلاب اسلامی، نام آن به آزادشهر تغییر یافت .
در وقفنامه خواجه مظفرالدین بتکچی به تاریخ ۹۰۹ ه . ق « شاه فسند » را در حوزه کبودجامه معرفی می نماید .
« … وقف کرد و تصدق فرمود حضرت مشارالیه تقبل الله منه آنچه در تحت تملک و قید تصرف او بود الی هذا الازمان و آن همگی و تمامی قریه معروفه و مشهوره شاه فسند ست از تومان کبودجامه استرآباد من اعمال جرجان››
موقعیت روستایی این شهرستان در سه منطقه کوهستانی ، کوهپایه و جنگلی و جلگه ای و دشت سکونت دارد .در حال حاضر در شهرستان آزادشهر اقوام گوناگون همچون فارس، ترکمن، سیستانی، بلوچ، ترک و کرد زندگی می نمایند. آب و هوای معتدل کوهستانی واراضی مستعد آن موجب کشت انواع محصولات زراعی گشته است . از محصولات عمده آن میتوان به گندم، جو، دانه های روغنی، برنج و پنبه اشاره کرد.

مراکز دیدنی :
جاذبه های تاریخی و فرهنگی :

تپه تاریخی بسیجیان، تپه تاریخی روزه،  نرگس تپه، یاس تپه، بقعه متبرکه محمدبن زید، زیارتگاه آق امام، مدرسه تاریخی خوش ییلاق

جاذبه های طبیعی :
پارک جنگلی آزادشهر، پارک جنگلی نوده، کمپینگ اقامتی