شهرستان های اردبیل

استان اردبیل با ۱۷۹۵۳ کیلومتر مربع وسعت در شمال غربی فلات ایران جای گرفته و حدوداً ۰۹/۱ درصد مساحت کل کشور را تشکیل می دهد. این استان از شمال با جمهوری آذربایجان، از جنوب با استان زنجان، از غرب با آذربایجان شرقی و از شرق با استان گیلان همسایه است. ۴ شهرستان این استان حدود ۳۸۲ کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد که در ۱۵۹ کیلومتر آن رودهای ارس و بالهارود جریان دارد.
سه عامل شکل دهنده اقلیم آب و هوایی استان، توپوگرافی، زاویه تابش نور و جریانات هوایی می باشد. سبلان با وسعت حدود ۶ هزار کیلومتر مربع و ۴۸۱۱ متر ارتفاع در بین دو دشت پهناور مشکین شهر و اردبیل واقع شده است. براساس آخرین تقسیمات کشوری استان اردبیل شامل ۹ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۱ شهر و ۶۶ دهستان است. این استان طبق آخرین سرشماری دارای بیش از ۱۶۸۰۰۰/۱ نفر جمعیت است که شهر اردبیل بعنوان مرکز استان بیش از ۳۹۵۰۰۰ نفر از آن را در خود جای داده است.


شهرستان بیله سوار
شهرستان بیله سوار در ناحیه شمال شرقی استان با جمعیت ۵۵۰۲۶ نفر به مرکزیت شهر بیله سوار در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد . این شهر میان دو رود بالهارود و آب بیگلر قرار گرفته است و همین سبب در برخی منابع آن را به نام بیله رود یا میان دورود ذکر کرده اند .به سبب ارتفاع کم از سطح دریا و مقدار بارندگی نسبتا خوب و خاک حاصلخیز از عمده ترین مناطق کشاورزی استان و دارای مرغوب ترین نو ع مرتع برای اطراق قشلاقی ایلات شاهسون می باشد. از مهمترین محصولات کشاورزی آن گندم ،پنبه،جو ، دانه های روغنی و فندق را می توان نام برد.
شهرستان پارس آباد
شهرستان پارس آباد در ناحیه شمالی استان اردبیل با جمعیت ۱۶۶۱۳۱ نفر به مرکزیت شهر پارس آباد و در فاصله ۳۲۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد . مهمترین صادرات این منطقه گندم، جو، بنشن، دانه های روغنی، انگور، پسته و قند می باشد. از مناطق گردشگری طبیعی این شهرستان می توان به دریاچه پارس آباد شکارگاه های متعدد رود مرزی ارس ، باغ های میوه و کشتزارهای گندم اشاره کرد.
شهرستان خلخال
شهرستان خلخال در ناحیه جنوبی استان با جمعیت ۹۵۰۰۵ نفر، به مرکزیت شهر خلخال، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. سابقه سکونت در خلخال به هزاره دوم ق.م می رسد . خلخال از مناطق قدیمی و تاریخی آذربایجان است . برخی از نویسندگان به نام خلخال را با نام شهر قدیم خلخال واقع در ناحیه اوتی در ماورای قفقاز که در منابع ارمنی میان قرن دوم و پنجم م . به عنوان اقامت گاه زمستانی شاهان ارمنستان و سپس آلبانی (آران ) آمده است که بیشتر این صنایع توسط دستان هنرمند زنان و دختران محلی انجام می گیرد.
شهرستان گرمی
شهرستان گرمی در ناحیه شمالی استان با جمعیت ۹۱۲۷۰ نفر، به مرکزیت شهر گرمی،در فاصله ۱۰۸ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد . آب و هوای این شهر معتدل و نیمه مرطوب است . منطقه گرمی از کهن ترین مناطق دشت مغان یکی از مراکز اصلی قوم پارت بوده و به علت شرایط طبیعی جزو مناطق کشاورزی و دامپروری به شمار آید.
شهرستان مشگین شهر
شهرستان مشگین شهر در ناحیه مرکزی استان با جمعیت ۱۵۹۲۴۲ نفر، به مرکزیت شهر مشگین شهر و در فاصله ۱۰۸ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. نام قدیم منطقه مشگین شهر خیاو بوده است. هنرهای دستی این شهرستان دارای قدمت و اصالت قابل توجهی است که نشان دهنده ذوق و سلیقه سرانگشتان هنرمند مردمان این منطقه  می باشد.مشگین شهر سرزمینی با تمدن باستان است که به سبب موقعیت جغرافیایی آن و ارتباط با مراکز مهمی همچون فقفاز و آناتولی جایگاهی ممتاز در تاریخ دارد.
شهرستان نمین
شهرستان نمین در ناحیه شرقی استان با جمعیت ۵۹۶۴۰ نفر،در فاصله ۲۷ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. این شهرستان دارای جنگل های طبیعی فندق در شرق و جنوب و باغ فراوان میوه می باشد. محصولات درختی و باغی مانند گوجه درختی، آلبالو، گیلاس، گلابی، سیب، به، گردو و سایر میوه ها نیز کم و بیش وجود دارد . از مهمترین محصولات کشاورزی نمین ، گندم ،جو ،عدس و علوفه دامی است . زنبور داری نیز در نمین رونق خوبی دارد . کندوها در باغچه نگهداری می شود و عسلی که از آن تهیه می شو د از بهترین نوع عسل است.
شهرستان نیر
شهرستان نیر در ناحیه مرکزی استان با جمعیت ۲۴۲۸۸نفر، به مرکزیت شهر نیر در فاصله ۳۹ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. آب وهوای این شهرستان نسبتا سرد و خشک ونیمه خشک می باشد.