شهرستان های اصفهان

کاشان یکی از مهمترین شهرهای استان اصفهان است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، ۲۴۰کیلومتری جنوب تهران و ۲۲۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است و از طریق بزرگراه وراه آهن با تهران و اصفهان در ارتباط است. جمعیت تقریباً ۴۰۰۰۰۰ نفری شهر در مساحتی قریب به ۲۱۰۰ هکتار سکنی گزیده اند. کاشان افزون بر فرشهای مشهور و زبانزد جهانیان، ابریشم و کاشی معروفی هم دارد.این شهر بزرگ و زیبا در جاده کاشان-قم و در حاشیه غربی کویر قرار گرفته است. این شهر از دیر باز به خاطر منسوجات چرمی ،سرامیکک، ظروف مسی، گلاب و باغهای پرگل قمصر زبانزد بوده است. این شهر با سابقه ۷۰۰۰ ساله اش ازمهمترین مراکز باستان شناسی محسوب می شود.
صنعت مدرن، موازی با پیشرفت اجتماعی، نقش مهمی در کاشان داشته است. به هرحال در بازار، تجارت فرش دستباف، قلاب دوزی و گلدوزی، گلاب، عطر، سفالگری و هنرهای دستی دیگر کماکان مثل سابق و با همان مهارت و زیبایی صورت می گیرد.

دیدنیهای کاشان

بازار کاشان
بازارکاشان یکی از زیباترین بازارهای ایران است که ساختمانهای جالب و زیبای بسیاری در آن وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود: مساجد (میرعماد، بالا بازار،تبریزیها و کفاشها) کاروانسراها (گمرک، نو، میر پنج، بروجردیها، زغالیها) آب انبارها (حاج حسین) آسیابها، سرای امین الدوله، حمامها (خانو گذر نو) و بازارچه های دیگر (بازار مسگرها، طلا فروشها، رنگرزها، گذر نو، پانخل، قیصریه، میانچال، مالک و سردار) جهت فروش فرشهای دستباف ابریشم و مخمل، گلاب وعطرهای دیگر و شیرینی.

باغ فین
باغ شاه در ۶ کیلومتری جنوب غربی فین واقع شده و چه بسا بتوان از آن بعنوان شگفت انگیزترین و زیباترین نمونه باقی مانده در ایران نام برد. فین در میان مکانهای تاریخی، سابقه ای هزار ساله دارد که برای شاه عباس اول طراحی و بنا شده بود.
این باغ با استخرها وچشمه ها و فواره های لابلای درختان میوه اش دارای مناظر و فضایی بدیع و شگفت انگیز است. این فواره ها آب خود را از یک چشمه طبیعی می گیرند.
   تپه سیلک
تپه سیلک بین باغ شاه و کاشان، تپه ای موسوم به تپه سیلک قرار دارد. این محل، خاستگاه فرهنگ ماقبل تاریخ است که کاوشگران آن را به نیمه دوم هزاره ۱۵ قبل از میلاد نسبت می دهند. اکتشافات بعدی نیزعمری ۷۰۰۰ ساله برای آن در نظر گرفته است.
   مسجدآقابزرگ
مسجدآقابزرگ در خیابان فاضل نراقی واقع شده و متعلق به نیمه دوم قرن گذشته(دوران قاجاریه) می باشد. این مجموعه که یکی از زیباترین و باشکوه ترین بناهای اسلامی بشمار می رود، توسط حاج محمد تقی خانبان و به منظور برگزاری نمازهای جماعت، موعظه ها، سخنرانی ها، مراسم مذهبی و کلاسهای درس ملا مهدی نراقی کوچک معروف به آقابزرگ بنا گردید.
   مسجدجامع
این مسجد با گنبدی آجری و ایوانی مرتفع، قدیمی ترین بنای به جا مانده از دوران سلجوقی میباشد (و به مسجد جمعه نیز مشهور است). گفته می شود که قبل از گرایش مردم به اسلام، از بنای اولیه بعنوان آتشکده استفاده می شده است. ساختمان مسجد درخیابان باباافضل واقع گردیده است.
   مدرسه سلطانی
این مدرسه سابقاً مدرسه شاه نامیده می شد و در حال حاضر به مدرسه امام خمینی معروف است. از این مکان، قبلاً برای اسکان طلاب استفاده می شد. بنای مدرسه در مجاورت بازار زرگرها واقع گردیده است.مدرسه در اوایل قرن ۱۹ و به دستور فتحعلی شاه قاجار طی ۹ سال ساخته شد.
   خانه طباطبایی ها
این خانه در خیابان علوی (قلعه جلالی) واقع گردیده و معماری آن در سال ۱۲۹۸ توسط استاد علی مریم صورت گرفت.
   تیمچه امین الدوله
یکی از جالب ترین بناهای داخلی بازار میباشد که توسط فرخ خان غفاری(امین الدوله) ساخته شد و معماری آن از سال ۱۲۸۰ الی ۱۲۸۵ توسط استاد علی مریم صورت گرفت.
   بقعه شاهزاده ابراهیم
این بقعه در سنه ۱۸۹۴ بعد از میلاد ساخته شد و متعلق به دوران قاجاری است. بنیانگذار این عمارت یعنی خاله بگم که تبعه فین بوده نیز در این بقعه مدفون است. بردرب ورودی این بنا کتیبه ای قرار دارد که روی آن نام شاهزاده ابراهیم بن سلطان بن موسی بن جعفر و نیز نام سید مهدی بن حاج سید حسین بروجردی با تاریخ ۱۸۸۵بعد از میلاد حک گردیده است.
   خانه بروجردیها
متعلق به تاجری است که در قرن ۱۹ می زیست. نقاشی های داخلی این بنای باشکوه از شاهکارهای نقاش معروف ایرانی، کمالالملک، می باشد. شهرت این خانه بدلیل بادگیرهای آن است، برجهایی که به پایین نگهداشتن دما کمک می نموده و در نتیجه در هوای داغ مناطق بیابانی سودمند واقع می گردیده است. این خانه قدیمی توسط تاجر مشهوری موسوم به حاج سید جعفر نطنزی (ازخانواده بروجردی) ساخته شد. وی وارد کننده کالا از بروجرد در استان لرستان بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نائین :
تاریخ بنای اولیه شهرنایین به دوران قبل ازاسلام بازمی گردد. صحت این مدعا راعلاوه برنوشته های مورخین و جغرافیا نویسان قدیم، گویش محلی خاص مردم نایین تقویت می کند. این گویش هنوز نیز متداول و مرسوم است.
بافت قدیم نائین از ۷ محله تشکیل شده است. این محلات که هر یک حسینیه هایی دارد عبارتند از: محله چهل دختران، پنجاهه، نو گاباد و یا نو آباد، باب المسجد یا در مسجد، سرای نو، کوی سنگ یا گودالو و محله کلوان.
امروز نایین به دو قسمت نایین جدید و قدیم تقسیم می شود. اکثر مردم خانه های قدیمی را خراب کرده و به قسمت نوساز شهر نقل مکان کرده اند اما آثار تاریخی موجود در محلات شهر گویای قدمت آن است مهمترین این آثار عبارتند از:
نارنج قلعه –  مسجد جمعه – مسجد بابا عبدالله – امامزاده سلطان سید علی – مسجد محمدیه
مسجد شیخ مغربی – مسجد خواجه خصر – بازار نائین – آب انبارهای نائین – حسینیه های نائین
خانه پیرنیا(موزه کویر)

شهرضا
شهرِضا یکی از شهرهای استان اصفهان ایران است. این شهر در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است. آب و هوای آن نسبتاً گرم و خشک است. آب آشامیدنی آن از چاه تأمین می‌شود اما به تازگی قرار است آب آشامیدنی آن از سمیرم به شهر منتقل شود.

جاذبه های گردشگری
این شهرستان دارای چند مرکز تفریحی طبیعی می باشد که نه تنها اهالی شهرستان بلکه مردم شهرهای همجوار معمولاً در روزهای تعطیل جهت گردش و تفریح به آن محلها عزیمت می نمایند. اهم این مراکز عبارتند از بیشه های روستاهای اسفرجان، هونجان، زرچشمه روستای هونجان که همگی در بخش مرکزی در جنوب شهرستان واقع شده اند  ضمنا این شهرستان بیش از ۱۰ باب امامزاده دارد که در طول سال مردم بسیاری از نقاط مختلف کشور جهت زیارت و ادای نذورات به این اماکن متبرکه مسافرت می نمایند

گلپایگان، یکی از شهرستانهای استان اصفهان می باشد که از شمال به شهرستان محلات و خمین، از جنوب به شهرستان خوانسار، از شرق به میمه و از غرب به شهرستان الیگودرز محدود می باشد.
بر اساس آنچه که از متون تاریخی مانند نزهت القلوب نوشته حمد ا… مستوفی بر می آید: گلپایگان ۵۲۲۵ سال بعد از هبوط آدم توسط همای چهر آزاد، دختر بهمن کیانی (بهمن دراز دست) پوراسفندیار رویین تن، که به تخت پادشاهی جلوس کرده بود ساخته شد و از ابتدا این شهر را به نام خود چهرآزادگان و یا گلبادگان نامید.(حمدالله مستوفی، ۱۳۶۶، ص۷۵)
گلپایگان از طرف شمال به محلات و کمره (خمین) و از طرف مغرب به کوه های بختیاری و الیگودرز و از طرف جنوب به خوانسار و کوههای بختیاری و از طرف مشرق به کوه شیخ احمد و کوه صالح محدود است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۱۸ متر است. (مبنای ارتفاع سطح متوسط آب خلیج فارس در منطقه فاو که مبنای مسطحات اروپائی می باشد.) گلپایگان از مناطق نیمه صحرایی است و به علت نزدیکی به کویر مرکزی بارندگی آن کم و دارای زمستان های گرم می باشد و هوایش متغیر است. دشت گلپایگان، وسیع و آب آن از رودخانه و قنات و چشمه و منابع آب های زیرزمینی تامین می گردد.

آثار تاریخی :
بنای مناره آجری سلجوقی در زمره بلندترین مناره های قرن پنجم هجری قمری و بنای سیداسادات که مربوط به دوران قرن هشتم هجری است، از دیگر جاهای تاریخی و دیدنی این شهر میتوان ارگ تاریخی گوگد رانام برد که اخیرا بازسازی گردیده ومورد توجه بسیاری از توریستهای داخلی وخارجی قرارگرفته است. ضمنا هفده تن یکی دیگر از اماکن مقدس و مذهبی آن به نام ابراهیم بن علی می باشد که بسیار مورد توجه مردم مسلمان آنجا قراردارد و در قریه گوگد واقع شده است.
اردستان :
شهرستان اردستان با مساحت ۱۱۵۹۱ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر ۴۵۱۵۰ نفر در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق مرکز استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان از ۲ بخش، ۳ شهر، ۷ دهستان و ۳۰۶ روستای دارای سکنه تشکیل گردیده ‌است. مرکز این شهرستان شهر اردستان است.
مسجد جامع زواره از توابع اردستان نخستین مسجد چهارایوانی در ایران است که همچنان پا برجا مانده است.

خوانسار :
خوانسار شهری است واقع در شمال‏غرب استان اصفهان. این شهر مرکز شهرستان خوانسار است.
شهری است خوش آب و هوا در عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۱۳ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی با ارتفاع ۲۲۵۰ متر بالاتراز سطح دریا و پوشش گیاهی متنوع که لاله‌های واژگون آن معروف هستند. خوانسار در ناحیه اى نه چندان دور از کویر مرکزى ایران در فاصله حدود ۱۵۰کیلومترى شمال‏غرب شهر اصفهان واقع شده است.

آران و بیدگل :
شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان با وسعت ۶۰۵۱ کیلومتر مریع، در شمالی‎ترین نقطه استان اصفهان واقع است که حدود ۹۰۰۰۰ جمعیت را در خود جای داده است و در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد. این شهرستان که در حاشیه جنوب غربی کویر مرکزی ایران واقع شده از شمال به دریاچه نمک و استانهای سمنان و قم، از مشرق به شهرستان‎های نطنز و اردستان و از جنوب و غرب به شهرستان کاشان محدود می‎شود.
این شهرستان از شمال به دریاچه نمک و استانهای تهران، سمنان و قم، از غرب به شرستان کاشان، از جنوب به نطنز و از شرق به شهرستان اردستان محدود می گردد.

سمیرم :
این شهرستان بیش از ۱۰ باب امامزاده دارد که در طول سال مردم بسیاری از نقاط مختلف کشور جهت زیارت و ادای نذورات به این اماکن متبرکه مسافرت می نمایند
دو چشمه معروف دراین شهرجریان دارد، به نامهای چشمه خوانسار و چشمه خانعلی که دارای آبی گوارا و زلال می باشند. رودخانه های معروف سمیرم، عبارتنداز: ماربر، ونک، شمس آباد و حناکه همگی سرانجام ویکجا به رود خرسان ملحق می شوند.
ازمناظر دیدنی این منطقه آبشار معروف آن است و همچنین تخت سلیمان، آب ملخ، دهات پادنا و دیگر دیدگاههای طبیعی کوهستانی را می توان نام برد.

نطنز :
شهرستان نطنز از توابع استان اصفهان و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار گرفته است. این شهرستان با وسعتی بالغ بر ۳۳۹۷ کیلومتر مربع، بین شهرستان های آران و بیدگل و کاشان از شمال، و اصفهان از جنوب قرار دارد. ارتفاع شهرستان از سطح دریا ۱۶۰۰ متر و در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. قدمت این منطقه به دوره پیش از اسلام بر می گردد.
مهمترین یادگارهای این شهر؛ مسجد جامع، خانقاه و آرامگاه شیخ عبدالصمد هستند.

فریدون شهر :
فریدون شهر، مرکز شهرستان فریدون شهر، با پهنه ای حدود ۳ کیلومتر مربع، در باختر استان اصفهان، در ۳۲ درجه و ۵۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه پهنای شمالی و ۵۰ درجه و ۷ دقیقه و ۱۵ ثانیه درازای خاوری نسبت به نیمروز گرینویچ و بلندی ۲ هزار و ۵۳۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان فریدن و استان لرستان، از خاور به شهرستان فریدن، از باختر به لرستان و از جنوب به استان چهار محال و بختیاری محدود می باشد.

خمینی شهر : 
شهرستان خمینی شهر بامساحت ۱۷۵/۵کیلومترمربع و ارتفاع ۱۵۹۵ متر در مرکز استان اصفهان درشمال غربی اصفهان درفاصله ۱۲ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است ازدو بخش کوهستانی (درشمال) و منطقه دشت(درجنوب)تشکیل شده است.

فلاورجان :
شهرستان فلاورجان(لنجان سفلی) با طول جغرافیایی۳۰دقیقه و۵۱ درجه وعرض جغرافیایی ۳۴ دقیقه و ۳۲درجه، با مساحت ۵۱۰ هکتار با مرکزیت شهر فلاورجان می باشد و ارتفاع از سطح دریا ۱۶۰۰متر است که ۴۴۳کیلومتر با تهران فاصله دارد.

مبارکه :
شهرستان مبارکه در فاصله ی ۶۵ کیلو متری جنوب غربی اصفهان و بین ۵۱ درجه و ۱۳ دقیقه و ۵۱ درجه و ۴۸ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۳ دقیقه و ۳۲ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی واقع گردیده است.

شاهین شهر و میمه :
شهرستان شاهین شهر و میمه با وسعت ۶۶/۵۴۰۹ کیلومتر مربع و با مرکزیت شاهین شهر درشمال شهرستان اصفهان واقع گردیده است. این شهرستان دارای ۲ بخش ۶ شهر و ۴ دهستان می باشد.

برخوار :
شهرستان برخوار با وسعت ۷۷/۱۹۵۲ کیلومتر مربع که از این مقدار حدود ۱۸۶۳ کیلومتر مربع آن دشت و بقیه بصورت ارتفاعات است؛ در شمال اصفهان واقع شده است.

لنجان :
شهرستان لنجان یکی از شهرستانهای استان اصفهان می‌باشد که در غرب اصفهان واقع شده‌است. زرین‌شهر مرکز این شهرستان است. این شهرستان دارای سه دانشگاه می‌باشد. دانشگاه آزاد سده لنجان، دانشگاه پیام نور زرین شهر و دانشگاه جامع علمی کاربردی زرین شهر.
کارخانه ذوب آهن از بزرگ‌ترین صنایع این شهرستان است. کارخانه صنایع دفاع، مجتمع فولاد مبارکه، کارخانه نوید منگنز، کارخانه سیمان سپاهان و زرین خودرو از جمله صنایع این منطقه‌اند.