شهرستان های یزد

یزد شهرستان یزد به دلیل وجود جاذبه‌های شغلی، رفاهی و تمرکز اداری پرجمعیت‌ترین شهرستان این استان به شمار می‌رود و با جمعیتی حدود ۳۹۰۰۰۰ نفر، ۵۲ درصد از کل جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد. وسعت شهرستان یزد ۲۳۹۷ کیلومتر مربع است.
  میبد

شهرستان میبد در پنجاه کیلومتری شمال غربی شهرستان یزد قرار دارد. این شهرستان با ۱۲۷۱ کیلومترمربع وسعت، کوچک‌ترین شهرستان استان است و به لحاظ تراکم نسبی جمعیت، بعد از یزد قرار دارد. شهرستان میبد شامل یک بخش «مرکزی» و دو دهستان «بفروییه» و «شهدا» است.

  مهریز   شهرستان مهریز در سی کیلومتری جنوب شهرستان یزد و در همسایگی شهرستان‌های «تفت»، «بافق» و «خاتم» و استان کرمان قرار دارد. این شهرستان با وسعت ۱۴۶۸۴ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۴۶۳۰۲ نفر دارای دو بخش «هرات ـ مروست» و «مرکزی» و پنج دهستان است. بنای شهرستان مهریز را به «مهرنگار» دختر «انوشیروان» نسبت داده‌اند. به دلیل حاصلخیزی اراضی این شهرستان، بیشتر مردم این منطقه به کار کشاورزی اشتغال دارند.
طبس شهرستان طبس با ۵۵۴۶۴ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان این استان است و در دامنه غربی ارتفاعات «شتری» در حاشیه کویر نمک قرار دارد و از شمال و شرق با استان خراسان همسایه است. این شهرستان دارای دو شهر و هشت دهستان است و حدود ۶۳۴۰۰ نفر جمعیت دارد.
 شهر صدوق در یزد صدوق

 شهرستان صدوق با وسعت ۵۴۸۶ کیلومتر مربع در شمال غربی استان قرار دارد. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۷۵ بالغ بر ۲۷۹۲۴ نفر بوده است. مرکز این شهرستان «اشکذر» است و دارای دو بخش «مرکزی» و «خضرآباد» و سه دهستان است.

 چنار با 1500 سال قدمت در نزدیکی شهر خاتم خاتم

  شهرستان خاتم ۷۹۳۱ کیلومترمربع وسعت و جمعیتی معادل ۲۷۹۴۷ نفر دارد. آب و هوای خاتم بیابانی و نیمه بیابانی است. بخش عمده این شهرستان، زیر پوشش جنگلی قرار دارد. جنگل‌های پسته وحشی «باغ شادی» و جنگل‌های بادام کوهی «چنار ناز» از جمله پوشش گیاهی این منطقه به شمار می‌روند. این شهرستان مهم‌ترین قطب کشاورزی استان یزد محسوب میشود.

 

 تفت تفت

 شهرستان تفت با وسعت شش هزارکیلومتر مربع در هجده کیلومتری جنوب غربی استان قرار دارد و یکی از مناطق خوش آب و هوای این استان است. این شهرستان دارای دو بخش و نُه دهستان است. مساحت عمومی این شهر بیش از پانزده کیلومتر‌ مربع است و بیشتر فضاهای آن را، به ویژه در محلات قدیمی، باغ‌ها تشکیل می‌دهند. بافت کلی و قدیمی شهر، باغ ـ محله و خانه ـ باغ است.

  بافق

 

این شهرستان با مرکزیت شهر بافق، در فاصله یک صد و بیست کیلومتری جنوب شرقی یزد و در ارتفاع ۹۲۷ متر از سطح دریا قرار دارد. وسعت این شهرستان ۱۵۲۹۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۴۱۸۳۵ نفر است و از دو بخش و شش دهستان تشکیل شده است.

به علت وجود درختان خرما در این منطقه، صنایع دستی وابسته به نخل در این شهرستان رونق فراوان دارد. همچنین این شهرستان به لحاظ وجود معادن غنی بسیار حایز اهمیت بوده و شغل بسیاری از مردم آن معدن‌کاری است.

  اردکان

 شهرستان اردکان با وسعت بیش از بیست و سه هزار کیلومتر مربع و ارتفاع هزار و سیصد متر از سطح دریا، در شصت کیلومتری شمال غرب استان و در حاشیه کویر نمک قرار دارد و دارای ۶۱۷۱۷ نفر جمعیت است. گفته شده است اردکان در قرن هفتم هـ . ق در محل “زردک” (قدیمی‌ترین آبادی این منطقه) بنا شده است. این شهرستان دارای سه بخش «مرکزی»، «خرانق» و«عقدا» است. مرتفع‌ترین قسمت این شهرستان قله «میل» و پست‌ترین ناحیه آن کویر«سیاه کوه» است.

 ابرکوه ابرکوه

 شهرستان ابرکوه با وسعت ۵۶۴۱ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۴۰۷۰۰ نفر در یک صد و چهل کیلومتری غرب شهرستان یزد قرار دارد. مرکز این شهرستان، شهر ابرکوه با وسعت شش کیلومتر مربع است و بیشتر اهالی آن به کشاورزی اشتغال دارند. ابرکوه یکی از شعب راه ابریشم است که در گذشته آباد و پرجمعیت بود. نام آن در منابع قدیم و جدید به صورت‌های «ابرقو»، «ابرقویه»، «برقوه» و «درکوه» آمده است.