شهرستان های کرمانشاه

سرپل ذهاب: از شمال به شهرستان جوانرود، از جنوب به شهرستان گیلان غرب، از شرق به شهرستان اسلام‌آباد و از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق محدود می‌شود.دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان است.
شهر سرپل ذهاب مرکز شهرستان سرپل ذهاب در یکصد و چهل کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۵۴۵ متر است.

مراکز دیدنی: نقش برجسته‌های لولوبی‌ها در کوه میان کل، گوردخمه دکان داود، زیچ منیژه پاطاق، زیچ منیژه قلعه شاهین، برد عاشقان، نقش برجسته اشکانی میان کل، قلعه شاهین، زیجگه سراب، برج هزار گریه، قلعه مریم، قلعه سرخه دیزه، مقبره احمد بن اسحاق، مقبره حمزه قاری، آتشکده کویک، برج کل گارا، نقاره‌کوب، قلعه منیژه

جوانرود: این شهرستان از شمال و غرب به شهرستان پاوه، از جنوب به شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب و از شرق به شهرستان مریوان محدود می‌شود.دارای دو بخش مرکزی و جوانرود و شش دهستان است.
شهر جوانرود مرکز شهرستان جوانرود در هفتاد و نه کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۰۰ متر است.
مراکز دیدنی: قلعه جوانرود، سراب روانسر، گوردخمه روانسر

صحنه: از شمال به شهرستان سنقر و کلیایی، از جنوب به شهرستان هرسین، از شرق به شهرستان کنگاور و از غرب به شهر بیستون محدود می‌شود.دارای دو بخش مرکزی و دینور و هفت دهستان است.
شهر صحنه مرکز شهرستان صحنه در پنجاه و چهار کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده همدان ـ کرمانشاه قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۳۸۰ متر است.
مراکز دیدنی: گوردخمه بزرگ دربند، گوردخمه کوچک دربند، صفحه تراشیده دربند، تخت تیمور، زیارت‌گاه شوق علی، سراب و آبشار صحنه، شهر تاریخی دینور، گورستان شیرخان دینور، پل دینور

قصرشیرین: از جنوب به استان ایلام، از شرق به شهرستان‌های سر پل ذهاب و گیلان‌غرب محدود می‌شود.دارای دو بخش مرکزی و سومار و چهار دهستان است. شهر قصرشیرین مرکز شهرستان قصرشیرین ـ یکی از شهر‌های مرزی استان ـ در یکصد و  شصت و شش کیلومتری غرب شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۸۰ متر است.
قصرشیرین از شهرهای قدیمی و تاریخی استان است و بنای آن را در آثار تاریخی و ادبی به خسرو پرویز نسبت می‌دهند. علت نام‌گذاری این ناحیه به قصرشیرین، احداث کاخی برای شیرین همسر مسیحی خسرو پرویز در این محل بوده است.
 مراکز دیدنی: چهارقاپو، کاخ ساسانی خسرو پرویز، حوش کری، کاروان‌سرای قصرشیرین، نهرشاه گدار می باشد.

  کنگاور: شهر کنگاور مرکز شهرستان کنگاور در نود و چهارکیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در مسیر راه اصلی همدان ـ کرمانشاه قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۴۶۰ متر است. دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان است.
مراکز دیدنی: معبد آناهیتا، امامزاده ابراهیم، امامزاده باقر گودین، تپه باستانی گودین، پل کوچه، بازار کنگاور، مسجد امامزاده، امامزاده سیدجمال‌الدین، حمام حاج اصغر خان، حمام سر جوب می باشد.

هرسین: از شمال به شهرستان صحنه، از جنوب به خرم‌آباد، از شرق به شهرستان نهاوند و از غرب به شهرستان کرمانشاه محدود می‌شود.دارای دو بخش مرکزی و بیستون و چهار دهستان است.
شهر هرسین مرکز شهرستان هرسین در چهل و چهار کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۷۰ متر است.

مراکز دیدنی: سراب هرسین، قلعه هرسین، صفحه تراشیده، حوض سنگی، طاق سنگی، پلکان سنگی، قلعه سرماج، تخت شیرین، گوردخمه‌های اسحاق وند، گودخمه شمس‌آباد، تپه گنج دره، محوطه تاریخی بیستون

کرمانشاه: این شهرستان از شمال به استان کردستان، از شرق به شهرستان صحنه، ‌از غرب به شهرستان اسلام‌آباد و از جنوب به شهرستان هرسین محدود می‌شود.این شهرستان دارای چهار بخش به نام‌های مرکزی، فیروزآباد، کوزران و ماهیدشت و سیزده دهستان است.
شهر کرمانشاه، مرکز استان کرمانشاه، در فاصله ۵۲۶ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر راه اصلی تهران ـ خسروی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۲۲ متر است.

مراکز دیدنی: بافت قدیمی شهر کرمانشاه، بازار و سراهای متصل به آن، نقش برجسته‌های طاق بستان، شکارگاه خسرو پرویز، تکیه معاون‌الملک، تکیه بیگلربیگی، مسجد عمادالدوله، مسجد حاج شهباز خان، حمام حاج شهباز خان، پل کهنه، مقبره آل آقا، مسجد جامع، مسجد فیض‌آباد، خانه رنده‌کش، مسجد دولت‌شاه، مسجد شاهزاده (شازده)، مسجد معتمد، مقبره فاضل تونی، بقعه سیده فاطمه، خانه خدیوی، خانه سیدین، پارک کوهستان، سراب قنبر، موزه مردم‌شناسی تکیه معاون‌الملک، خانقاه اخوت، خانقاه خاک، خانقاه کوران، حسینیه معتضد و … .

اسلام آباد: این شهرستان از شمال به اورامانات، از جنوب به ایلام، از شرق به شهرستان کرمانشاه و از غرب به شهرستان سر پل ذهاب محدود می‌شود.این شهرستان دارای چهار بخش مرکزی، حمیل، کرند و گهواره و دوازده دهستان است.
شهر اسلام‌آباد مرکز شهرستان اسلام‌آباد غرب در شصت و سه کیلومتری جنوب غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۴۶ متر است. این شهر در گذشته روستایی به نام هارون‌آباد بود و بنای آن را به هارون‌الرشید عباسی (۱۹۳ ـ ۱۴۸ هـ .ق) نسبت می‌دهند. در سال ۱۳۱۴ ش، نام آن به «شاه‌آباد» تغییر یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اسلام‌آباد نامیده شد.
مراکز دیدنی: محوطه تاریخی چغاگاوانه، طاق گرا، بنای فیروزآباد، ریجاب، مجموعه تاریخی قلعه یزدگرد، بابایادگار، مجموعه طبیعی بان زرده، مقبره ابودجانه، گنبد کلایی، بان مزاران، سراب کرند، قبر سلطان، مسجد عبدالله بن عمر، گمه ملک، گورشیخ بایزی، کاروان‌سرای ماهیدشت، پل ماهیدشت.

 پاوه: از شمال به شهرستان مریوان، از شرق به شهرستان کامیاران، از جنوب به شهرستان‌های اسلام‌آباد و سر پل ذهاب و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود.این شهرستان دارای سه بخش مرکزی،‌ باینگان و نوسود و هفت دهستان است.
شهر پاوه مرکز شهرستان پاوه در یکصد و دوازده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۵ متر است.
پاوه به علت داشتن آب و هوای مناسب و موقعیت خاص جغرافیایی از شهرهای زیبا و مناطق ییلاقی استان کرمانشاه به
شمار می‌رود.
مراکز دیدنی: روستای هجیج، روستای شمشیر، روستای هولی، غار قوری قلعه، مسجد حضرت عبدالله، امامزاده کوسه هجیج، چشمه آب معدنی روستای هجیج، رودخانه سیروان، مسجد جامع پاوه، مسجد زمستان