شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد

شهرستان بویراحمد ( یاسوج): این شهرستان با مرکزیت یاسوج ۶/۲۲ درصد از مساحت کل استان را در بر گرفته است. از شمال به شهرستان دنا و از غرب به شهرستان کهگیلویه و از شرق به اقلید و از جنوب به سپیدان و ممسنی محدود می شود. شهرستان بویراحمد در منطقه سردسیری واقع شده است. یاسوج مرکز این شهرستان در میان جنگلهای بلوط محصور است. رودخانه بشار از وسط این شهر می گذرد و آبشار زیبایی در کنار شهر می گذرد و آبشار زیبایی در کنار شهر قرار دارد. درختان بلوط، زالزالک ارژن، کیکم و گلابی وحشی و گیاهانی چون بیلهر، پونه کوهی، ریواس، تره کوهی، درمه، خاکشیر، آویشن پوشش گیاهی و مراتع این شهرستان را شکل می دهند.
شهرستان دنا: این شهرستان با مرکزیت شهر سی سخت ۱/۱۱درصد از مساحت کل استان را در بر گرفته است. سی سخت شهری سردسیری است که در دامنه قله دنا قرار گرفته و دارای آب و هوایی ییلاقی است. این شهر از شمال به لردگان، از شرق به سمیرم، از جنوب به شهرستان بویر احمد و از غرب به شهرستان کهگیلویه محدود می شود. چشمه ساران فراوان، قلل برفی و باغهای سیب و انگور جلوه خاصی به این شهر داده است.
شهرستان کهگیلویه: این شهرستان با مرکزیت دهدشت ۳/۳۷ درصد از مساحت کل استان را شامل می شود. از شمال به باغ ملک و ایذه و لردگان، از جنوب به گچساران، از غرب به بهمئی و از شرق به شهرستانهای بویر احمد و دنا محدود می شود. این شهرستان دارای دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری است. مزارع برنج و آثار و بناهای شهر تاریخی دهدشت از ویژگی های این شهرستان است. گیاهان گل نرگس، گون برموس، هویج وحشی و ریواس مراتع این شهرستان را پوشش می دهد و درختان بلوط کنار و تنگس و گلابی وحشی پوشش جنگلی این شهرستان را شامل می شود.
شهرستان گچساران: این شهرستان با مرکزیت دو گنبدان ۷/۲۸ درصد از مساحت استان را در بر دارد. گچساران از شمال به کهگیلویه، از شرق به نورآباد ممسنی، از جنوب به گناوه و دیلم در استان بوشهر و از غرب به بهبهان محدود است. راه باستانی شوش به تخت جمشید و بیشابور از این شهرستان می گذشته و هم اکنون در مسیر شیراز به اهواز قرار دارد. آثار و بناهای تاریخی و زیارتگاهی همچون بی بی حکیمه خاتون به همراه چاه های متعدد نفت از ویژگی های این شهرستان است آب و هوای آن گرمسیری است و در اواخر فصل زمستان تا اردیبهشت ماه گل و گیاه فراوانی در نواحی محتلف آن می روید. پوشش جنگلی این شهرستان شامل درختان کنار، گز، نجورک و بلوط است و گیاهان گون، شقایق، بهمن، یونجه وحشی و خارشتر، شب بو و استبرق مراتع این شهرستان را پوشش می دهند.
شهرستان بهمئی: این شهرستان که نو پا ترین شهرستان استان نیز می باشد در غرب استان واقع شده است. از شمال به شهرستان ایذه (خوزستان)، از غرب به رامهرمز (خوزستان)، از شرق به کهگیلویه و از جنوب به شهرستان بهبهان (خوزستان) محدود می شود. این شهرستان دارای یک بخش، شش دهستان و یک شهر است. مرکز این شهرستان شهر لیکک است. دریاچه آب الوان بهمئی یکی از مهمترین مناطق جذب توریست در این شهرستان است.