صنایع دستی قم

قالی : طرح های متدوال در قالی قم عبارتند از: بندی خشتی، بته ای، درختی،شکارگاه، هندسی جوشقانی، شاه عباسی لچک ترنج، شاه عباسی نشان،محرمات،محرابی ظل السلطانی .

خراطی چوب: تولید محصولات چوبی،  توسط ابزار و وسایل مختلف و عمدتا” به وسیله ی دستگاه خراطی اشیایی نظیر قلیان، گهواره، پایه ی آباژور ساخته و پرداخته می شود .

خرمهره سازی : اولین لعاب چشم نواز تمدن بشری است، که از حدود ۶۰۰۰ سال پیش در ایران تولید می شده . محصولات خرمهره از جنس سیلیس می باشد و با لعابی از اکسید مس و مواد دیگر پوشیده می شود.

سنگتراشی : مواد اولیه اصلی آن سنگ ها نظیر : فیروزه، سنگ مرمر،سنگ پشم، سنگ سیاه،سنگ سفید تشکیل می دهد .
منبت کاری : طرح ها و نقوش سنتی با استفاده از قلم، چکش، مغار و سایر ابزار نجاری بر روی چوب های مرغوب و با دوام شکل می پذیرد .   معرق کاری: ترسیم طرح ها ی سنتی بر روی زمینه چوبی و خالی کردن داخل خطوط طرحها و پر کردن فضای خالی شده به وسیله قطعات آماده شده چوبی، سرامیک، فلزی، صدفی وسنگی.
شیشه گری:باشکل دادن مواد معدنی ذوب شده در کوره، نظیر سیلیس، خرده شیشه است که با استفاده از روش دمیدن توسط لوله ی مخصوص و ابزار دستی به آن شکل می دهند . نقاشی سنتی:   نقاشی روی چرم، پشت شیشه، روی شیشه، سفال و چینی که نقوش آن عبارتند از: ختایی، روی بند ختایی واسلیمی در یک فضای مشخص وهم چنین جانوری، منظره، شکارگاه و…
بافته های سنتی : با استفاده از ابزار دستی بر مبنای طرحی ساده، محصول بافته می شود و این بافته ها غالبا” برای تزئینات لوازم منزل، شال، سجاده، نوارهای تزئینی و…به کار می رود. مروابافی: بافت رشته های حاصل از الیاف سلولزی به کمک دست و ابزار ساده دستی است که  محصولات مختلفی نظیر انواع سبد، انواع ظروف، مبلمان و.. تولید و عرضه می گردد.
چلنگری(تولیدات فلزی فرفوژه) : اصطلاحا”تولیدمحصولات فلزی از میلگردها ویا پروفیل های سبک را که عموما” جنبه تزئینی دارند، فرفوژه می نامند. قلم زنی روی فلزات : طرح ها ونقوش سنتی با استفاده از قلم، چکش وسایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز یا آلیاژ شکل می گیرد.