مدرسه ابراهیم‌خان از بناهای دوران حکومت ابراهیم خان ظهیرالدوله و از زمان قاجار می‌باشد. ساختمان این مدرسه یکی از زیباترین بناهای عصر قاجاریه در شهر کرمان است.

این مدرسه دو طبقه متعلق به فرقه شیخیه است. پلان آن مستطیل شکل و حجره‌های آن مستطیل شکل و حجره‌های آن در اطراف وچهار ضلع آن واقع است. عناصر فضائی-کارکردی مدرسه عبارت است از حجره مدرسه، کتابخانه، مسجد، اتاق‌های خادم و چراغدار و آبکش و سرویسهای بهداشتی است. ساختمان آن را شاه نشین، محراب، ایوانچه و غرفه‌های اطراف تشکیل می‌دهند. درانتهای ایوان قبله، محراب زیبایی از کاشی هفت رنگ وجود دارد تمامی بخش‌های مدرسه عناصر تزیینی مانند گچ‌بری، کشته‌بری، مقرنس‌کاری و کاربندی دیده می‌شود. سر در ورودی در ضلع غربی قیصریه ابراهیم خان واقع شده و دارای طاق‌بندی، تزیینات کاشی و حجاری بر سنگ یکپارچه‌است. بر بام سردر جایگاه ساعت قرار دارد که در سال‌های بعد به مجموعه افزوده شده‌است. ایوان شرقی و برج ساعت این مدرسه کاشیکاری وچشم اندازی زیبا دارد. در ضلع جنوبی مدرسه خانه مدرس قرار گرفته‌است. این فضا دارای درهای ارسی با شیشه رنگی می‌باشد و تمام نماهای آن کاشیکاری شده‌است.

بلندترین بادگیرهای کرمان به ارتفاع ۱۶ متر در این مدرسه ساخته شده است.

با استناد به کتیبه موجود در ضلع غربی مدرسه، استاد اسماعیل قصاع سازنده آن بوده‌است. این مدرسه با الهام از معماری عصر صفویه بنا شده‌است.