مشاهیر کهگیلویه و بویراحمد

مرحوم حسین پناهی: مرحوم پناهی یکی از هنرمندان برجسته کشوری دارای تحصیلات حوزوی در مدرسه آیت اله گلپایگانی قم بود. وی تهیه کننده، کارگردان، فیلمنامه نویس، شاعر و نویسنده مشهوری بود آثار ادبی وی عبارتند از: من نئو نازی، دو مرغابی درمه، خروس ها و ساعت ها چیزی شبیه زندگی، دل شیر، بی بی یون، پیامبران بی کتاب، گوش بزرگ دیوار، یک گل بهار، گلدانها و آفتاب، ماجراهای رونالدو مادرش، خوابگردها، آسانسور، به سبک آمریکایی ها، یحیی و گلابتون. بازیگری در فیلم های سایه خیال، مزد نا تمام ف اونیار، آرزوی بزرگ، بی بی یون، مهاجران، درمسیر تند باد، چاووس، راز کوچک، هی جو، روز واقعه و با با عزیز و سریالها ی متعدد از جمله رعنا، گرگ ها، آینه خیال، محله بهداشت، آشپز باشی، روزی روزگاری، کوچک خان جنگلی، مثل یک لبخند، ایوان مداین، هشت بهشت، قهرمان، کبه، امام علی (ع)، آژانس دوستی، یحیی و گلابتون، آوازمه، دزدان مادر بزرگ، از جمله مهمترین فعالیت های هنری مرحوم پناهی بود.

آیت الله ملک حسینی: حضرت آیت اله ملک حسینی فرزند سید صدرالدین (معروف به صدراله، حکیم و روحانی با نفوذ و مورد اعتماد مردم و عشایر منطقه) در سال ۱۳۰۳ (ه . ش ) در روستای گوشه از توابع بویراحمد در جوار حرم جدش امامزاده قاسم (ع) پا به عرصه حیات گذاشت. سید کرامت اله پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تل خسرو در سال ۱۳۱۵ به شیراز رفته و به فراگیری علوم دینی پرداخت. مقدمه علوم و ادبیات عرب را در خدمت پدرش پی گرفت و سپس تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه منصوریه از محضر اساتید مسلمی چون حکیم احمد دارابی و آقا میرزا عبدالکریم یزدی ادامه داد. وی از سال ۱۳۲۵ به قم عزیمت و قریب به ۱۶ سال در محضر استوانه های فقهات و اساتید مبرز از جمله آیت اله العظمی بروجردی، مرحوم آیت اله سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیت اله حجت کوهکمری و مرحوم آیت اله سید داماد یزدی گذراند و حدود نه سال در حوزه تدریس امام خمینی (ره ) مشغول شد و تقریرات درس او را به رشته تحریر در آورد و بدین جهت مورد عنایت و توجه خاص حضرت امام (ره ) قرار می گیرد. حضرت آیت اله ملک حسینی در سال ۱۳۴۰ به درجه اجتهاد نائل شدند. سپس به شیراز عزیمت و در مدرسه خان به تدریس طلاب پرداختند. ایشان در سال ۱۳۴۱ به انقلابیون پیوستند و تعقیب مداوم و لحظه به لحظه در مسافرت ها و بازدیدها خصوصاً هنگام ورود به عرصه ایلات عشایر، تعرض مکرر به مدارس و بیت ایشان احضار، بازداشت و بازجوییهای سخت گیرانه، تعطیل کردن مدرسه علمیه و حوزه تدریس توسط رژیم، همگی نمونه ای از سوابق مبارزاتی ایشان می باشد. در ماههای آخر حیات رژیم پهلوی در تجمعی که به دعوت ایشان و با حضور گسترده مردم در مسجد حبیب شیراز صورت گرفت با یورش وحشیانه عمال رژیم دستگیر و به زندان عادل آباد منتقل شدند که پس از بروز عکس العمل شدید و اعلان جنگ عشایر بویر احمد و اعتراضات آنها از زندان آزاد گردیدند. پس از آزادی برای تسریع در روند شکل گیری مبارزات مردم غیور استان کهگیلویه و بویر احمد به یاسوج آمده و به هدایت و پی گیری تظاهرات پرداختند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام و سپس نماینده مقام معظم رهبری در استان با حضور و همراهی مردم در صحنه های انقلاب، پی گیری مشکلات و انعکاس به مسئولین و تلاش در جهت رفع محرومیت و تغییر چهره استان، تلاش در جهت حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأکید بر حفظ ارزشها و شعائر اسلامی نمونه ای از عملکرد ایشان می باشد.
سید میر احمد تقوی: حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی در بهبهان متولد و دو سال بعد به سرزمین پدریش کهگیلویه منتقل شد. پدر او مرحوم آقا میر علی صفدرتقوی عالم شاخص و مشهور به فضل و تقوا در منطقه کهگیلویه بود. حجت الاسلام تقوی خواندن، نوشتن و مقدمات عربی و قرآن را نزد پدر آموخت، مقدمات را در بهبهان نزد مرحوم آقا شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت و درسال ۱۳۲۸ عازم نجف اشرف شد. ایشان در نجف اشرف از محضر بزرگانی چون آقا شیخ محمد علی، آقا شیخ علی رشتی، آقا میرزا کاظم تبریزی، آقاسید جلیل یزدی، آقاسید عباس مهری، آیت اله حاج سید اسداله مدنی، آیت اله شیخ علی اصغر اراکی، آیت اله سید علی سیستانی استفاده کردند. در سال ۱۳۳۸ به ایران بازگشت و در وطن خود کهگیلویه که از محرومترین نقاط کشور بود سکونت گزید و همه وجود خود را وقف ترویج دین و ارشاد مردم کرد. ایام ورود به منطقه مقارن با اجرای سیاست های آمریکایی انقلاب سفید بود. جامعه آن روز کهگیلویه از جهل و بی سوادی و نا آگاهی از آداب و احکام دین، گرفتاری در عقاید خرافی، ظلم و تعدی خوانین و مالکین حکومتی، هجمه فرهنگی حکومت پهلوی به باورها و ارزش های دینی رنج می برد. ایشان با استحکام و اراده و جدیت در عمل شهرت دارند و با تمام همت با هرکدام از عوامل ذکر شده متناسب با ماهیت آن به مبارزه پرداختند. آقای تقوی شخصاً به روستاها، ایلات و عشایر می رفت و با آنها می زیست و به آنان آداب و کمال دنیا و آخرتشان را می آموخت. با آغاز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) همه آمال خود را در تحقق این ا نقلاب می دید. لذا همه وجود خود را یکسره د رخدمت ترویج آن قرارداد. موقعیت و نفوذ اجتماعی منحصر به فردی که داشت توانست مقام های دولتی را از سرکوب انقلابیون باز دارد و زمینه حضور گسترده مردم را در فعالیت های انقلابی فراهم سازد و بدین ترتیب انقلاب را در منطقه کهگیلویه با درایت وبدون خسارت تا تحقق پیروزی هدایت کند. پس از انقلاب نیز هم خود را متوجه‌ تأسیس و استقرار نهادهای انقلابی و افزون بر این جلب توجه اولیای امر و به نیازهای اساسی و گسترده این منطقه کرد. حجت الاسلام تقوی به رغم دلبستگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی از پذیرش مناصب رسمی در جمهوری اسلامی نیز اجتناب کرد حتی در یکی از دیدارهای ایشان با حضرت امام (ره) در برابر تمایل آن بزرگوار برای تقبل امامت جمعه دهدشت، ایشان با همان تواضعی که نسبت به امام داشتند از پذیرش این سمت عذر خواستند. با تأسیس مدرسه علمیه ولی عصر (عج ) دهدشت به تربیت طلاب همت گماشت و در تربیت طلاب روشی سختگیرانه دارند و حاصل این روش تربیت دهها طلبه فاضل و متعهد می باشد. یکی دیگر از فعالیت های ایشان رفع منازعات محلی است که با وساطت ایشان به سهولت فیصله می یابند. رسیدگی به خانواده های بی بضاعت، تاسیس مسجد و حسینه های بسیار و تجدید شکوهمند امامزاده سید محمود (جد اعلای ایشان) از دیگر آثار و برکات وجود ایشان است. ایشان با همه شهرت و نفوذ کلامی بسیار ساده وبی پیرایه زندگی می کند و با آنکه از مراجع بزرگ عصر چون و حضرت امام خمینی (ره)، آیت اله خویی و آیت اله شاهرودی اجازات مبسوطی داشته ولی از وجوهات شرعی استفاده نمی کند و زندگی شخصی خود را از طریق کشاورزی و مشغلات اندکی که دارد اداره می کند. از آثار قلمی او نیز می توان مختصری از خاطرات، درآینه وجدان، مجموعه نامه ها و اعلامیه ها نام برد.

دکتر سید علی ملک حسینی: دکتر ملک حسینی فوق تخصص پیوند اعضا و جراح عروق، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از چهره های ماندگار کشور می باشد. دکتر ملک حسینی نخستین پیوند کبد در ایران از فرد زنده به زنده را انجام دادند و در دایره المعارف پزشکی به عنوان پدر پیوند کبد در ایران معرفی شده اند.

دکتر امین اله نیک اقبال: دکتر نیک اقبال فوق تخصص چشم پزشکی، عضو آکادمی چشم پزشکی آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. دکتر نیک اقبال جراح بیماریهای نادر چشم قرینه و پیوند چشم در دنیا می باشد.