سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بر رویرودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در شمال شرقی شهرستان اندیمشک احداث شد.این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۶۳۰ مگا وات می‌باشد.

احداث سد عظیم دز، در سال ۱۳۳۶ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. این سد بتونی در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک واقع شده است. دریاچه‌‌ی این سد ۶۵ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳.۳ میلیارد مترمکعب می‌باشد.

بر رویرودخانه دز . این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی ازمرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در آن زمان) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت می‌باشد.

در سال‌های اخیر پژوهش‌های میدانی برای علاج‌بخشی این سد آغاز شده‌است. برای دراز مدت هم ساخت سد بختیاری که از بلندترین سدهای بتنی دو قوسی جهان خواهد بود در دردست مطالعه بوده و به زودی اجرا خواهد شد. چون حجم رسوبات پشت بدنه به حدی بالا آمده که در آینده نزدیک نیروگاه را از حیز انتفاع خارج خواهد کرد.

نشان اهدایی به سازندگان سد

نشان سد محمدرضا شاه پهلوی (دز) در دوره پادشاهی محمدرضا پهلوی و به منظور گرامیداشت کسانی که در راه ساخت سد بزرگ دز فعالیت کرده بودند ایجاد گردید. محمدرضا پهلوی این نشان‌ها را (با قطر ۶ سانتی‌متر و ضخامت ۲ میلی‌متر) در سه دسته تهیه نمود. نشان‌های طلا برای مدیران ارشد که عموما ایتالیایی بودند، نشان‌های نقره‌ برای مدیران میانی و نشان‌های برنز برای مدیران عملیاتی.