سد پانزده خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد.

سد از نوع خاکی غیرهمگن با هسته رسی با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰/۵۴ متر می‌باشد. ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله رودخانهٔ قم‌رود و همچنین بارندگی‌های فصلی کوهستان‌های اطراف شهرستان‌های دلیجان، نراق و جاسب تغذیه می‌گردد.

این سد آب مورد نیاز شهرستان دلیجان، نیمور و توابع آنها و همچنین بخشی از آب شهر قم را تامین می‌کند. همچنین مقداری از آب سد نیز به کشاورزان این منطقه اختصاص پیدا می‌کند.

گونه‌های جانوری منطقه شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها می‌باشند که به معرفی آنها به اختصار می‌پردازیم:

پستانداران: پستاندارانی که در این منطقه شناسایی شده‌اند عبارتند از: روباه، شغال، کفتار، گرگ، موش صحرایی، خرگوش و جوجه‌تیغی.

پرندگان: این منطقه مکان مناسبی برای گذران زمستانی برخی از پرندگان مهاجر می‌باشد. که از آن جمله می‌توان به : اردک سبز، اردک زیره‌ای، چنگر، حواصیل، انواع مرغابی، انواع غاز، مرغ کرمخوار و غیره اشاره کرد.

همچنین پرندگانی در حواشی سد زندگی می‌کنند که عبارتند از: کبک، تیهو، قرقی، کبوتر، انواع گنجشک، زاغ، کلاغ و هدهد.

خزندگان: گونه‌های خزنده‌ای که در منطقه مشاهده شده‌است عبارتند از: انواع مارمولک، مار آبی، بزمجه و مار.

آبزیان: عمده‌ترین ساکنان این دریاچه ماهی‌ها می‌باشند. کپور معمولی وحشی، کاراس، سوف و ماهی سفید رودخانه از عمده‌ترین گونه‌های ماهی این دریاچه هستند.

در کنار این دریاچه غار چال‌نخجیر قرار دارد که از مناطق بکر این منطقه محسوب می‌گردد.

دریاچهٔ سد از نقاط تفریحی و دیدنی این شهرستان است. از ویژگی‌های این سد نزدیک آن به آبگرم محلات است که چشم‌اندازی زیبا از سد از آن مکان نمایان است.