مراکز تفریحی فرهنگی خراسان شمالی

روستاى تفتازان
روستاى قديمى تفتازان در فاصله 54 كيلومترى شمال غربى شيروان واقع است كه از شمال به روستاى باغ و از جنوب به روستاى سولدى و از شرق به آق قلعه و از غرب به روستاى زو محدود مي‏گردد.اين روستا 66 خانوار و 381 نفر جمعيت دارد و مردمش به زبان تركى تكلم مي ‏كنند. تفتازان جزء دهستان قوشخانه شيروان است. اين روستا باقيمانده آبادى بزرگى از توابع ايالت نساء قديم محسوب مي‏شود و در سابق از وسعت و اهميت زيادترى برخوردار بود. اين روستا در بين كوه‏هاى بلندى قرار دارد كه دور تا دور آن را فرا گرفته ‏اند و معروفترين آن‏ها كوه كنج ‏خور و كوه سلسلان هستند و از وسط روستا رودخانه‏اى كم آب عبور مي‏كند. روبروى قرن دره (خرندره)، در حوالى روستا، كوهى بلند قرار دارد كه در سابق قلعه‏اى بر روى آن احداث شده بود و معروف به يامان قلعه بود. اين قلعه داراى برج و باروى محكمى بود كه امروزه آثار آن‏ها برجاى مانده‏اند. همچنين آثارى از بناهاى قديمى و يك درخت مرخ (سروكوهى) و دو قبر قديمى در آن مشاهده مى‏گردد.ملا سعدالدين تفتازانى، يكى از علماى بزرگ اسلام در قرن هشتم ه.ق، اهل همين روستاست. اين دانشمند معروف شيروانى كتابهاى بسيارى تاليف كرده است.
در قشلاق تفتازان درخت كهنسالى از نوع سروكوهى وجود دارد كه به عزيزآرچه معروف است و سن درخت به 1000 سال مى‏رسد، و مورد اعتقاد اهالى مي‏باشد، بطورى كه بر شاخه‏هاى عزيزآرچه تعداد زيادى نخ (بند) براى گشايش نيازهاى مردم بسته شده و عده‏اى نيز نذورات خود را در زير درخت عزيزآرچه طى مراسم خاصى ادا مي ‏نمايند.

روستاى باباامان
روستاى زيباى باباامان در شمالى شرقى بجنورد قرار گرفته و فاصله آن تا شهر بجنورد در حدود 6 كيلومتر است. اين روستا كه در يك منطقه جلگه‏اى واقع شده است داراى آب و هوايى معتدل است و يكى از تفرجگاه‏هاى زيباى استان محسوب مي‏گردد.
چشمه معروف «باباامان» در حوالى اين روستا قرار دارد و آب آن در چهار نقطه مشخص و در كنار تپه‏اى از زمين خارج ميشود. آب چشمه بوسيله جويى وارد استخرى مي‏گردد كه در مجاورت آن ايجاد شده است. وجود اين چشمه در كنار روستاى باباامان، شهرت ويژه‏اى به آن بخشيده است و هر ساله عده كثيرى از مردم را به سوى خود جلب مي‏كند. آب چشمه باباامان، جزء دسته آب‏هاى سولفاته كلسيك و سديك است و مصرف آن صفراآور، ملين و تسهيل كننده اعمال گوارشى و دافع سموم است، و در صورت عدم آلودگى مي‏تواند به عنوان آب آشاميدنى مصرف شود.
روستاى هُنامه
روستاى تاريخى و زيباى هُنامه در 18 كيلومترى شمال شيروان، در دره سرسبز و زيبايى واقع شده است. جمعيت ساكن اين روستا را كردهايى كه به كردى كُرمانجى تكلم مى‏كنند و ترك‏ها تشكيل مي‏دهند. اين روستا از سه حصار «خان»، «زمانگ» و «همبر» تشكيل يافته و رودخانه نسبتاً پرآبى از وسط آن مي‏گذرد. سرچشمه رودخانه هُنامه كوه‏هاى سرسبز آرموتلى اوغاز، كوه قنبر، كوه پتله گاه و سنجربيگ است.
در كوه‏هاى جنوب شرقى روستاى هُنامه، آثار بجا مانده از شهرى قديمى وجود دارد كه نظر هر بيننده‏اى را جلب مى‏نمايد. اين آثار مشتمل بر طاق‏هاى متعدد، خانه ‏هاى مسكونى، كندوها، آخور چهارپايان، آتشدان‏ها و كوچه پس كوچه‏هاى زيادى است، كه هنوز قسمت اعظم آن در زير و داخل كوه قرار دارد. طول بعضى از دالان‏ها و راهروها به بيش از 20 متر مي‏رسد و در بخش‏هاى انتهايى، كه كم‏تر مورد فرسايش قرار گرفته، آثار گچبرى نيز قابل مشاهده است. در سمت شمال روستاى هُنامه نيز آثار معادن و كوره‏هاى قديمى و سنگها و آجرهاى ذوب شده بخصوص در نزديكى چشمه «ترناب» بخوبى نمايان است. مقبره قديمى «اورته شيخ» و درخت‏هاى كهنسال اُرس در اين محل جملگى حكايت از قديمى و تاريخى بودن اين روستا مي‏كنند.
در روزهاى عيد نوروز و در ايام فراغت از كار، مردم هُنامه در محلى به نام «بيرى» (جايگاه دوشيدن گوسفند)مراسم سنتى كشتى با چوخه را با نواى دهل و سُرنا برگزار مى‏كنند.
ييلاق زوارم – شيروان
اين منطقه ييلاقى در فاصله 28 كيلومترى جنوب غربى شيروان قرار دارد و تا كوههاى تخت‏ ميرزا و شوخرى ادامه مييابد. ييلاق ديدنى زوارم چشمه ‏سارهاى متعدد، آبشارها و حوض‏هاى سنگى زيبا دارد. درختان سر به فلك كشيده چنار، سپيدار، گردو، گيلاس، گلابى، بادام و ديگر درخت‏هاى كنار جريان آب و درون دره، زيبايى آنرا دوچندان كرده‏اند.

ييلاق اوغاز – شيروان‏
اين منطقه ييلاقى در 45 كيلومترى شمال شرقى شيروان قرار گرفته است. رودخانه كهنه اوغاز و باغ‏هاى پر درخت اطراف آن، مناظر طبيعى روستايى، جريان دائمى آب و آبشارهاى كوچك طبيعى و چشمه‏ هاى بكان و فاطمه خانم جلوه‏هاى ويژه و جذابى دارند.

ييلاق گليان و استخرى – بجنورد
اين منطقه ييلاقى در بر گيرنده ناحيه گليان، حصار پهلوانلو و همچنين استخرى است كه تا دامنه‏هاى كوه شاه جهان كشيده مي‏شود. اين ييلاق داراى دره‏هاى پر آب و درختان انبوه و تماشايى، چشمه سارها و آبشار بزرگ و ديدنى است. همچنين غارها و آثار باقيمانده حصار موسى خان و سنگرهاى خداوردى سردار و مقبره باباتوكل، رياضي‏دان بزرگ و امير شمس‏الدين محمد در آن جاى گرفته ‏اند. همچنين اين منطقه از مناطق پرورش ماهى است. راه دسترسى به اين ييلاق، ماشين رو و مناسب است.

ساير تفرجگاهها و ييلاق‏ها
ساير تفرجگاهها و ييلاق‏هاى استان عبارتند از: ييلاق گليل نامانلو در شمال شرقى شيروان، ييلاق بوانلو، ييلاق اولاشلو، ييلاق چيانلو و…