جاذبه های جهانگردی

ايران به دليل پيشينه تاريخي و تكاپوي مستمر اجتماعي و فرهنگي، ديدني های متنوعي دارد كه بازديد از آن ها مي تواند حس كنجكاوي گردشگران و جهانگردان را ارضاكرده و ستايش آنان را برانگيزد. هر مسافري با هر انگيزه اي كه به ايران سفر كند، مي تواند مطابق اهداف، ذوق و برنامه خود، در ايران ديدني هاي مورد نظر خود را بيابد. نبايد فراموش كرد كه بهترين راه شناخت سرزمين و مردم هر كشور، آشنايي با مردم كوچه و بازار و برقراري تماس مستقيم با خود آنان است. خانواده هاي ايراني اصولاً گشاده روي و مهمان نواز هستند. با آشنايي مختصري با ايرانيان مي توان به درون خانواده هاي ايراني راه يافت و از چگونگي زندگي، معيشت، طرز تفكر و بينش اجتماعي آنان و بسياري ديگر از خصوصياتي كه در نوشته ها نيامده است، آگاه شد.
آثار تاريخي بازمانده از دوره هاي مختلف استقرار انسان در فلات ايران به موازات چشم اندازهاي طبيعي متنوع كرانه اي، كوهستانی، بياباني و كويري در آميزش و تركيبي هماهنگ با بناهاي تاريخي و ميراث مذهبي و فرهنگي، مجموعه اي از انگيزه هاي گوناگون را براي ديدار از ايران فراهم مي سازند. فرهنگ باستاني ايران كه نمودهاي آن در پيكر ميراث هاي تاريخي معماري جاودانه شده، ديدني هاي بسياري را فراهم آورده است.
فرهنگ ايران امروز مجوعه كاملي از فرهنگ گذشته هاي دور و نزديك اين سرزمين است و هر كس مي تواند به تناسب سليقه و فرهنگ خود، حس كنجكاوي و زيبايي خود را در ديدار از اين كشور پهناور و پربار برآورده كند. آثار تاريخي موجود در تخت جمشيد، پاسارگاد، شوش، همدان، كرمانشاه، فيروزآباد، سيراف و بسياري ديگر از كانون هاي باستاني تمدن ايراني، انگيزه كافي را براي ديدار از اين كشور باستاني ارائه مي كنند.
محيط طبيعي با بيش از 2800 كيلومتر كرانه و مرز آبي و همين طور كوهستان هاي بلند البرز و زاگرس، امكان بالقوه استراحتي و فراغتي بسيار دارد. كرانه هاي درياي مازندران در شمال، و كرانه هاي خليج فارس و درياي عمان در جنوب قابليت هاي بسياري براي استفاده هاي فراغتي در تابستان و زمستان دارند.
جزيره هاي خليج فارس مانند كيش، قشم و هرمز با كرانه ها و بريدگي هاي مناسب و تابش آفتاب مطبوع حتي در فصل زمستان نيز براي مقاصد فراغتي واستراحتي قابل استفاده هستند.

وجود مكان هاي اقامتي و پذيرايي در اين جزيره ها و كرانه ها همراه با امكانات ارتباط هوايي آن، اقامت و رفت و آمد در آن ها را آسان مي كند. كوهستان ها و دامنه هاي ايران، به موازات ارزش اقتصادي براي كوچ نشينان دامدار، اقامتگاه ييلاقي شهرنشيان و روستاهاي جلگه اي گرمسير در فصل تابستان هستند و در فصل زمستان تفرجگاه خوبي براي علاقمندان به ورزش هاي زمستاني به شمار مي روند و كوه ها و قله هاي آن ها مورد توجه كوهنوردان هستند.
يكي از مهم ترين جاذبه هاي استراحتي و طبيعت ايران، كانون هاي آب درماني و لجن درماني است و آب هاي معدني و گرم ايران، مانند آب هاي گرم لاريجان، محلات، سرعين، بستان آباد، رامسر، قوتورسو، و مانند اين ها با تركيبات شيميايي مختلف، خاصيت هاي درماني متعددي دارند و همه ساله هزاران نفر از آن ها استفاده مي كنند. درياچه اروميه با مساحتي بالغ بر 6-4 هزار كيلومتر مربع(به تناسب فصل هاي خشك و باراني) و كرانه هاي طولاني و شوري بسيار بالاي آب آن، كه به 30% مي رسد، از كانون هاي مهم لجن درماني كشوراست كه هم اكنون استفاده چنداني از آن به عمل نمي آيد. درمان از راه استحمام با آب چشمه هاي گرم و معدني و پوشاندن خود با گل و لاي اين چشمه ها كه به لجن درماني معروف شده است،  امروزه در دانش پزشكي جايگاهي ويژه يافته است. درياچه اروميه با امكانات بالقوه خود نمونه برجسته اي از اين نوع است.
ناحيه هاي كويري ايران نيز داراي جاذبه هاي جالب توجهي هستند. در اين ناحيه ها هنوز بقاياي كاروان سراها و آب انبارهای  قديمي پابرجاست. چشم انداز طبيعي كوير با ماسه هاي روان، دشت هاي سنگي، كويرهاي نمكي، رودهاي شور و واحدهاي بزرگ و كوچك در فاصله هاي دور و نزديك از هم، طبيعتي خشك اما جذاب ارائه مي دهد كه در آن، خشكي و لطافت در كنار هم نمايان مي شوند.