مکان های اقامتی و پذیرایی

مكان هاي اقامتي در شهرهاي بزرگ و متوسط؛ هتل ها و مسافرخانه هاي عمومي با درجات مختلف هستند. هر مسافر مي تواند به تناسب بودجه خود، تاسيسات اقامتي مورد نظر خود را انتخاب نمايد. براي رفاه حال مسافران و توسعه جهانگردي داخلي، از طرف سازمان مراكز ايرانگردي و جهانگردي يك رشته اقامتگاه كه در ايران مهمان سرا ناميده مي شود، در شهرها و كانون هاي جهانگردي، و حتي شهرهاي دورافتاده كشور، احداث شده است. مهمان سراها، در مجموع خدمات مناسب را با قيمت مناسب ارائه مي كنند، و با توجه به سرويس هاي جانبي خود از قبيل رستوران، چاي خانه، حمام، سيستم هاي گرم و خنك كننده، پاركينگ و محيطي پاكيزه و مطبوع، غالباً امكان آسايش خوبي براي مسافران فراهم مي سازد. براي رفاه حال مسافران علاوه بر هتل ها و مهمان سراها، در كنار جاذبه هاي گردشگري، اقامتگاههاي مناسبي مانند مجتمع هاي توريستي و كمپينگ هايي براي استفاده مسافران احداث شده است.
مكان هاي پذيرايي در ايران بسيار متنوع هستند. در شهرها، رستوران ها و چلوكبابي ها و اغذيه فروشي هاي بسياري، انواع غذاهاي ايراني و خارجي را عرضه مي كنند. مكان سنتي پذيرايي در ايران، چايخانه است كه اصطلاحاً قهوه خانه  گفته می شود و در آن نوعي غذاي ايراني به نام آبگوشت نيز عرضه مي گردد. قهوه خانه هاي سنتي ايراني مكان هاي ديدني هستند. اين قهوه خانه ها در گذشته نقش بسيار مؤثري در زندگي اجتماعي مردم و گذراندن اوقات فراغت آنان به عهده داشتند و هنوز هم كم و بيش اين نقش را دارند. قهوه خانه ها محل تجمع گروه هاي مختلف اجتماعي و مركز مبادله اخبار و اطلاعات هستند.
سابقاً براي جلب مشتري بيشتر برنامه هاي نقالي، شاهنامه خواني و فعاليت هاي هنري ديگر انجام مي گرفت. قهوه خانه هاي خاصي وجود دارند كه براي حفظ سنت هاي قديمي با همان شيوه هاي سابق از مشتريان پذيرايي مي كنند. قهوه خانه هاي بين راهي تنها خدمات ساده پذيرایي از مسافران را انجام مي دهند.
خدمات پذيرايي در فاصله شهرها به وسيله رستوران ها انجام مي گيرد. در اين رستوران ها مي توان غذاهاي ايراني و يا برخي غذاهاي محلي آن ناحيه را تهيه كرد. اين رستوران ها به تعداد زياد در فاصله ميان شهرها وجود دارند.