صنایع دستی خراسان جنوبی

قالي‌بافي  : در حال حاضر روستاي مود ـ بيست و نه كيلومتري بيرجند ـ از مهم‌ترين مراكز توليد قالي در بيرجند به شمار مي‌رود. امروزه در بازارهاي جهاني قالي بيرجند را به نام مود مي‌شناسند. مرغوبيت و شهرت قالي مود به جهت استفاده از پشم محلي، شست و شوي خوب، رنگريزي سنتي و بافت خوب آن است. نقش‌هاي ريز ماهي، خشتي،  پر طاووسي (چهار شعله، بوته جغه)، نقش سي و سه كله، نقش ساده و … از جمله نقش‌هاي مورد استفاده قالي‌هاي اين منطقه است.
  پارچه‌بافي  : پارچه‌بافي در بيرجند از قدمتي طولاني برخوردار است، ولي با گسترش صنايع مدرن نساجي در حال فراموشي است. قديفه، بقبند، چادر شب، سارق، صافي، دستارخان، چهار پوشاله، كرباس، لنگ، سفره توتي و حوله از انواع پارچه‌هاي نخي هستند كه در اين منطقه بافته مي‌شوند.
  سفالگري : سفالگري در برخي نقاط بيرجند به ويژه در روستاي «شاهزيله» بخش خوسف متداول است. در اين منطقه انواع وسايل سفالي ساخته مي‌شود. سفال اين منطقه كاربردي و از نوع بدون لعاب است.
  سبدبافي : اين هنر هنوز در برخي از روستاهاي بيرجند متداول است. در ساخت انواع سبد از ساقه‌هاي لطيف بيد، بادامك، گز و ساقه غلات به ويژه گندم و جو استفاده مي‌شود. انواع سبد عبارتند از: سبد معمولي، شلغم شوي، گربه تاز، قفس پرندگان، كباره، كالك بيز و … .

از انواع حرفه‌هاي ديگر كه در بيرجند متداول است مي‌توان به جاجيم‌بافي، گليم‌بافي، نمدمالي، زيلوبافي، مسگري، آهنگري، زرگري، دباغي و … اشاره كرد. هم‌چنين سوزن‌دوزي سنتي، چشمه‌دوزي، آجيده‌دوزي، ابريشم‌دوزي، خامه‌دوزي، مليله‌دوزي و قلاب‌بافي نيز از هنرهاي ظريف و رايج اين منطقه به شمار مي‌رود.