دوهزار نام یک منطقه ی توریستی از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن درشمال ایران می باشد.

دره سرسبز و زيباي دو هزار در ضلع شمالي ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، به علت شرايط طبيعي و اقليمي ويژه، مجموعه زيستي و طبيعي کم‏نظيري است که قله‏ها، چمنزارها، جنگل ‏ها، مرتع ‏ها و يخچال‏هاي طبيعي را در خود جاي داده است.

رودخانه دو هزار، که از ارتفاعات الموت  قزوین و تخت سليمان سرچشمه مي‏ گيرد، از حاشيه روستا عبور مي‏کند و حواشي بسيار زيبايي دارد. اين حواشي زيبا، در فصل تابستان محل مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب مي‏شود.
ارتفاعات دو هزار از مناظر زيباي اين منطقه است که قله سيالان و ارتفاعات گردکوه از مهم‏تر ین جاذبه‏ هاي آن است.
قله سيالان مرتفع‏ ترین قله شهرستان تنکابن است. اين قله با ارتفاع 4250 متر يکي از جاذبه‏ هاي مهم ورزشي است، که در مسير صعود، مناظر کم نظير آن بسيار جالب توجه است. اين مسير از ميان جنگل ‏هاي سرسبز و کوه‏ هاي مرتفعي زيبا مي‏گذرد. براي دست‌یابی به قله سيالان، که با شکوهي وصف ‏ناپذير جلوه ‏گري مي‏ کند 5 ساعت پياده ‏روي لازم است.
ارتفاعات گردکوه، که 1300 متر ارتفاع دارد، با شيب ملايم، از فضاهاي مستعد و زيباي گردشگري دره دوهزار است.
دشت درياسر در مسير صعود به قله سيالان قرار دارد. اين منطقه 20 هکتار مساحت دارد و در ارتفاع 1800 متري از سطح دريا واقع شده است. اين دشت زيبا با آب و هواي بسيار مطبوع و پوشيده از گل‏ها و گياهان متنوع و چشم ‏اندازه‌ای کوه‏هاي زيباي هر تنگ لات ،خان بن، سياه کل و کل لات و چشمه‏ سارهاي پرآب، يکي از جاذبه ‏هاي منحصر به فرد طبيعي ايران به شمار مي‏رود.
پارک جنگلي چال دره در مسير تنکابن به دو هزار، با مساحت 94 هکتار، در ميان دلتاي دو رود سه هزار و دو هزار قرار دارد. اين پارک، از امکانات رفاهي و تسهيلات بهداشتي نيز برخوردار است.
جنگل‏ هاي متراکم منطقه دوهزار، با انواع درختان راش، ون، چنار و هيرکاني، درفصول بهار،تابستان و پاييز، سرشار از رنگ‏هاي الوان مي‏ شوند و چشم ‏اندازهای زيبا و سحرانگيزي پديد مي‏ آورند.
آبشار ماهي ورزان در سرچشمه رود دو هزار، مزارع گل گاوزبان و چشمه‌های گرخاني، ولگ توک، ويني،بقعه عون بن علی در پایین اشتوج ، بقعه امام‌زاده قاسم در جزما، بقعه آقاسيد علي در قاشق تراش، بقعه امام‌زاده حسن در نرس، بقعه سيد يحيي و زکريا در عسل محله،از دیگر جاذبه‏ هاي طبيعي و تاريخي و زيارتي پيرامون  دره دوهزار مي ‏باشند.